Forrige uke gikk Peter DeFazio (D), lederen av transportkomiteen i Kongressen, ut mot det nye langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways, der tidligere Norwegian-sjef Bjørn Kjos er en av gründerne.

I forkant av en høring torsdag forrige uke, kom det frem at DeFazio har bedt Biden-administrasjonen om å nekte det nye langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways tillatelse til å komme inn på det amerikanske markedet.

Nå har DeFazio sendt et brev til den nye transportministeren Pete Buttigieg, som skal avgjøre om Norse Atlantic får trafikkrettigheter i det amerikanske markedet.

«Burde vært slutten på denne historien»

I brevet skriver DeFazio at «det er ikke rom for urettferdig konkurranse» i luftfartsmarkedet.

– I 2016 utstedte dessverre den daværende administrasjonen trafikkrettigheter til et utenlandsk flyselskap, som alle visste var strukturert for urettferdig spill, skriver DeFazio i brevet, som er datert 30. mars.

Selskapet han viser til er Norwegian Air International, et datterselskap av Norwegian Air Shuttle. Han mener «flyselskapet er norsk kun i navnet, og at selskapet er etablert i Irland for å omgå strengt norsk arbeidsmiljølovverk.»

Norwegian ønsker ikke å kommentere saken.

– Norwegians langdistanseeksperiment blomstret aldri. Som et resultat av koronapandemien i stor grad, har Norwegian Air Shuttle gått inn i konkursprosess i Europa og har stanset langdistanseflyvninger for å fokusere på lavprisflyvninger i Europa. Det burde vært slutten på denne historien, skriver DeFazio.

Ifølge DeFazio har Norse Atlantic Airways «alle elementene på plass for en gjentagelse av Norwegian-fiaskoen».

DeFazio skriver videre at Buttigieg bør utnytte denne muligheten til å beskytte amerikanske jobber og fremme rettferdig konkurranse i internasjonale markeder, ved å avslå søknaden til Norse Atlantic.

Norse-sjefen: – Manglende faktagrunnlag

Daglig leder Bjørn Tore Larsen i Norse Atlantic Airways mener påstandene i brevet fra kongressmedlem DeFazio «synes å være basert på feil eller manglende faktagrunnlag».

Larsen peker på at Norse er et norsk flyselskap med norske eiere og hovedkontor i Norge, og at det i nær fremtid vil bli notert på Oslo Børs og søke om norsk driftstillatelse.

– Norse har ingen forbindelse med Norwegian, hverken eiermessig eller på noen annen måte, sier han.

Norse vil «selvsagt konkurrere innenfor gjeldende regulatoriske rammer», ifølge Norse-sjefen.

– Vi skal ansette flere amerikanske medarbeidere – både flygende personell og administrativt personell – og de vil få faste ansettelser. Vi respekterer fullt ut de ansattes rett til å organisere seg, og vi vil samarbeide med fagforeningene og forholde oss til de avtaler som gjelder mellom arbeidsgiver og arbeidstager – også for våre amerikanske medarbeidere, sier Larsen.

Bjørn Tore Larsen, daglig leder i Norse Atlantic Airways.
Bjørn Tore Larsen, daglig leder i Norse Atlantic Airways. (Foto: Per Thrana)

Han føler seg trygg på at Norse får de tillatelsene de trenger.

– Her er det fakta som gjelder, og ikke antagelser fra noen som ikke kjenner selskapet.

Overtok Norwegian-fly

Norse Atlantic Airways har kapret mange av Norwegians parkerte langdistansefly, og skal i første omgang tilby flyvninger med langdistanseflyet Boeing 787 Dreamliner mellom Europa og USA.

Selskapet er startet med gründer Bjørn Tore Larsen i det verdensomspennende bemanningsselskapet OSM i spissen.

På eiersiden har Larsen fått med seg Norwegian-gründer Bjørn Kjos – som har satset 24 millioner kroner fra egen lomme i det nye selskapet – og hans kompanjong Bjørn H. Kise.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.