Flyselskapet Norwegian utsetter et potensielt salg av seks Boeing 737–800 og tar i bruk ledig Dreamliner-kapasitet på høyvolumsruter for å bedre fleksibiliteten i kjølvannet av flyforbudet for selskapets Boeing 737 Max 8, ifølge en melding mandag.

«Selskapet forbereder seg også på innleie (wetlease) av fly for å fylle det gjenværende kapasitetsgapet», heter det.

Norwegian har slått sammen avganger og reallokert fly innen sitt eget nettverk for å minimere kanselleringer og innvirkningen som endringene har medført for kundene.

«Ruteendringene har vært konsentrert om selskapets høyfrekvensruter, og har minimert både den økonomiske innvirkningen og ulempene for passasjerene. Passasjerer som er blitt rammet er blitt overført til andre flyvninger, men kvalifiserer ikke for standard EU-kompensasjon», heter det.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har tidligere gitt uttrykk for at ekstrakostnadene ved å ta ut Boeing 737 Max-flyene vil måtte dekkes av Boeing.

– Det er ganske åpenbart at vi ikke vil ta kostnaden knyttet til de nye flyene som vi må sette på bakken midlertidig. Vi vil sende regningen til de som produserer dette flyet, sa Kjos i en filmsnutt som ble lagt ut på Norwegians Twitter-konto tidligere denne måneden.

Samtidig har analytikere påpekt at det hersker tvil om omfanget av eventuelle erstatninger. DNB Markets har anslått at det kan koste Norwegian inntil 15 millioner kroner per dag å ha Max 8-flyene stående på bakken.

Norwegian sier imidlertid mandag at utsiktene er gode for å komme til en enighet med flyprodusenten.

«Selskapet er i god dialog med Boeing og er trygg på å oppnå en konstruktiv avtale», heter det i dagens melding.

Norwegians 18 Boeing 737 Max 8, hvorav 16 på egne vinger, ble satt på bakken tidligere denne måneden etter påbud fra europeiske – og senere amerikanske – luftfartsmyndigheter.

Det skjedde etter at et Ethiopian Airlines-fly av typen forulykket i Etiopia der 157 mennesker mistet livet. Kort tid i forveien gikk et tilsvarende fly fra Lion Air ned i Indonesia med 189 mennesker ombord.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

–Hvis jeg hadde kjøpt denne bilen og trodd jeg fikk en miljøbil, hadde jeg blitt ganske skuffet
Test av Mercedes-Benz E 300 de ladbar hybrid.
01:50
Publisert: