– Hvor lenge flyene vil holdes på bakken er vanskelig å vite, sier Kjäll.

Han tror man innen et par dager vil få svar på årsaken til søndagens flystyrt i Etiopia, der 157 mennesker mistet livet. Men det kan drøye måneder før en utredning er helt klar og eventuelle feil er utbedret, mener han.

– Det betyr at disse flyene kan bli stående på bakken i lang tid, sier Kjäll.

Ikke bare de reisende rammes. Reaksjonene på dødsulykken og at fly av typen Boeing 737 Max 8 settes på bakken, har fått Boeings aksjekurs til å falle.

– Boeing er underlagt hardt press, ikke minst økonomisk, sier Kjäll.

350 fly av denne typen er i bruk på verdensbasis. Boeing har dessuten fått bestillinger på 5.111 fly som ennå ikke er levert. Det er uklart hva slags garantiordninger selskapet har og hva konsekvensene blir å lengre sikt, mener flyeksperten.

– Men det kommer til å ta tid før man har tatt igjen det tapte. Virkningene kommer til å bli langvarige, sier han

Michael Dela fra de danske luftfartsmyndighetene har ikke opplevd en lignende parkering av fly tidligere. Han tror også situasjonen kan bli langvarig.

– Det kommer an på hvor fort undersøkelsen av havariet tar. Det må en begrunnelse til for å oppheve suspenderingen, men den begrunnelsen finnes ikke så lenge man ikke vet årsaken til havariet. Dette kan ta lang tid, sier han til danske DR.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

NSB blir til Vy. Passasjer: – Ny, var det ikke det?
02:10
Publisert: