Begrepet flyskam har festet seg i norsk offentlighet etter at det ble kåret til et av årets nyord i Sverige i 2018. Det ser imidlertid ikke ut til å ha stor innvirkning på at verdens befolkning sine reisevaner, ifølge Lufthansa, et av verdens største flyselskaper.

– Vi ser ikke noe form for tilbakeholdenhet, faktisk ser vi det motsatte, sier Carsten Spohr, administrerende direktør til den tyske avisen NZZ am Sonntag, gjengitt av Reuters.

2018 var et rekordår for Lufthansa, og i år forventer Spohr en passasjervekst på ytterligere fire prosent.

– Folk vil fly, sier Lufthansa-sjefen.

Reuters peker på at flere forventer en såkalt Greta-effekt på flyreiser. Dette refererer til den svenske aktivisten Greta Thunberg som har fått som har fått stor oppmerksom for sin klimaaktivisme. Hun startet blant annet skolestreik for klimaet som er blitt en global bevegelse. I Norge har demonstrasjonene samlet flere titusen ungdommer i kamp for flere klimatiltak.

Bjørn Kjos: Det har vært kjøttskam og flyskam og bilskam og …
Skammer Bjørn Kjos eller den nye Norwegian sjefen for å fly?
01:32
Publisert:

Heller ikke i Norge har det vært noen nedgang i flyreiser. Snarere tvert imot. Tall fra SSB viser at det totale antallet passasjerer om bord ved avgang og ankomst ved norske flyplasser var på nesten 13 millioner i første kvartal 2019. Dette var en økning på 3,2 prosent sammenlignet med samme periode året før.

I Thunbergs hjemland har faktisk flytrafikken minket noe så langt i 2019, og svenske Transportstyrelsen forventer at antall passasjerer vil minke med om lag fem prosent i løpet av året. Om dette skyldes flyskam er usikkert, for det samme forvaltningsorganet spår en årlig vekst på 1,7 prosent frem mot 2025.

En som tror flyskam kan ha påvirket svenske reisevaner er SAS-sjef Rickard Gustafson. I slutten av mai la selskapet frem et dystert underskudd for årets første måneder, og varslet samtidig at etterspørselen avtok i billettsalget frem mot sommeren. Han pekte på flyskam som en mulig årsak.

– Det er med å påvirke. Det er jeg helt overbevist om, sa Gustafson til DN.

SAS-sjefen så imidlertid ikke den samme utviklingen i Norge.

– Topografien med fjell og fjorder gjør at Norge er mer avhengig av å fly og man har en større forståelse av hva flybransjen betyr for samfunnet. Man henger ikke ut flybransjen som syndebukk.

DN har også spurt den nylig avtroppende Norwegian-sjefen, Bjørn Kjos, om han provoseres av begrepet flyskam.

– Det har vært kjøttskam og flyskam og bilskam og det kommer sikkert båtskam. Hvis du virkelig skal skape arbeidsledighet i store deler av verden så skal du stoppe turismen, sa han til DN. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.