Lufthansa, et av verdens største flyselskap målt i antall passasjerer fløyet, leverer tirsdag resultat for andre kvartal som er langt svakere enn i fjor.

I kvartalet tjente den tyske flygiganten 524 millioner euro før skatt, et fall fra én milliard euro i samme periode i fjor.

– Inntjeningen vår merker effekten av tøff konkurransen i Europa og betydelig overkapasitet, spesielt på våre kortdistanseruter ut av Tyskland og Østerrike, sier Lufthansas finansdirektør Ulrik Svensson i en melding.

Lufthansa: Vil være tøft ut året

Lufthansa tror ikke det blir lettere med det første.

«Lufthansa-gruppen venter at det europeiske markedet vil være utfordrende i hvert fall ut slutten av året», skriver selskapet om utsiktene fremover.

Det pekes på at vedvarende overkapasitet, offensiv konkurranse og økende prissensitiv etterspørsel fortsetter å legge en press på inntjeningen til de europeiske rutene til datterselskapene Network Airlines og Eurowings.

Mandag leverte også Ryanair tall som var svakere enn i fjor. Ryanair tror billettprisene for resten av året vil forholde seg lave. Det irske lavprisselskapet slet blant annet i Tyskland hvor det mener at Lufthansa har solgt overflødig kapasitet til veldig lave priser etter oppkjøpet av Air Berlin.

Ryanair ga Lufthansa deler av skylden for lave billettpriser i Tyskland i andre kvartal. Under luftfartskonferansen A4E i 2017 var imidlertid tonen god mellom Ryanair-sjef Michael O'Leary (th) og Lufthansa-sjef Carsten Spohr.
Ryanair ga Lufthansa deler av skylden for lave billettpriser i Tyskland i andre kvartal. Under luftfartskonferansen A4E i 2017 var imidlertid tonen god mellom Ryanair-sjef Michael O'Leary (th) og Lufthansa-sjef Carsten Spohr. (Foto: Gunnar Lier)

Dyrere drivstoff

Inntektene til Lufthansa økte fire prosent fra 9,3 milliarder euro til 9,6 milliarder euro. Bunnlinjen derimot, altså resultat etter skatt, endte på 234 millioner euro, ned fra 761 millioner euro i samme periode året før. Lufthansa ble som mange andre flyselskap også påvirket av høyere priser på drivstoff i kvartalet. Drivstoffkostnadene alene var 255 millioner euro høyere enn andre kvartal i fjor.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

  • Lufthansa gjentar at det venter å få en justert driftsmargin på 5,5-6,5 prosent i år.
  • Omsetningsveksten ventes fremdeles å ligge på et lavt ensifret prosenttall.