I Storbritannia jobbes det på spreng for å få til en skilsmisseavtale med EU før øynasjonen formelt forlater unionen ved utgangen av mars neste år. Ikke bare er frontene steile mellom Storbritannia og EU, men også inne i det britiske parlamentet.

Labour har tydelig sagt at det vil stemme ned statsminister Theresa Mays skilsmisseavtale hvis den ikke tilfredsstiller partiets krav. Dermed er det blitt stadig mer utfordrende for May å sikre flertall for avtalen i parlamentet, om Storbritannia i det hele tatt klarer å forhandle seg frem til en avtale.

Kredittvurderingsbyrået Moody's, som følger situasjonen med argusøyne fra sine kontorer i London og Frankfurt, mener en brexit uten en avtale som opprettholder dagens luftfartsavtaler vil være veldig skadelig for europeiske flyselskaper.

«Svært svak likviditet»

Byrået lister opp en rekke flyselskap som vil bli hardt rammet uten en avtale. De er alle britiske. Bjørn Kjos sitt Norwegian er ikke inkludert på denne listen, men slipper ikke unna en smekk på baken for sin svake likviditet.

«Norwegian er mindre eksponert mot risikoene Moody's har identifisert, men selskapets svært svake likviditet gjør det mer utsatt for driftsproblemer og makroøkonomiske faktorer», skriver Moody's i en fersk rapport torsdag.

Med driftsproblemer mener byrået alle ting som kan påvirke den daglige driften slik som tilgang på piloter, motortrøbbel og andre faktorer som kan føre til kanselleringer.

Likviditet er et begrep som brukes til å forklare evnen til å betale sine løpende utgifter, noe Norwegian har mye av. Ved utgangen av fjoråret hadde Norwegian en netto rentebærende gjeld på 22,3 milliarder kroner. Selskapet har inngått forpliktelser om å kjøpe over 200 nye fly innen 2020, men har også varslet at det vurdere å selge opptil 140 fly. Etter å ha hatt en svært presset balanse, hentet Bjørn Kjos og Norwegian tidligere i år inn 1,3 milliarder i friske penger for å holde lavprisdrømmen i live.

«Et flyselskap vil være mindre eksponert hvis det har en mer fleksibel modell for drift og kostnadsstruktur, større nettverksdiversifisering og skalering, og har begynt å implementere tiltak for uforutsette hendelser», skriver Moody's.

Vil være en trussel

– En brexit uten avtale kan bli betydelig negativt for kredittvurderingen til europeiske flyselskaper. Det kan påvirke et flyselskaps evne til å øke yielden, øke kabinfaktoren og skape kostnadskutt i det som fortsatt er et konkurranseutsatt marked i Europa. Til syvende og sist kan det føre til press på kontantstrømmen og likviditeten, sier Jeanine Arnold, visepresident i Moody's.

Byrået legger stor vekt på at en skilsmisse uten avtale vil være en trussel for luftfartsbransjen.

Mener Ryanair kan takle det en periode

Ryanair, Easyjet og British Airways står blant annet på listen over britiske flyselskaper som kan bli hardt rammet uten en brexit-avtale.

«Den sterke likviditeten i British Airways, Easyjet og Ryanair burde gjøre dem i stand til å tåle den finansielle virkningen av en brexit uten avtale, selv om flyene blir satt på bakken i en periode», skriver Moody's.

Men byrået påpeker at en vedvarende forverring av likviditeten kan føre til en nedgradering av kredittvurderingen.

Fem største risikoer

Dette er de fem største risikoene Moody's har identifisert for europeiske flyselskaper dersom Storbritannia forlater EU uten en god avtale for luftfart:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

  • Tap av trafikkrettigheter mellom Storbritannia og det felleseuropeiske luftfartsmarkedet.
  • Tap av trafikkrettigheter mellom Storbritannia og andre land som har luftfartsavtaler med EU, inkludert USA.
  • Problemer med å møte krav til eierskap og kontrollbetingelser for å beholde gyldige driftstillatelser.
  • Storbritannias videre medlemskap av Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået.
  • Svakere makroøkonomiske forhold.
Norske næringslivstopper: Slik inspirerer Obama oss
Mange norske næringslivstopper ville høre Barack Obama snakke under Oslo Business Forum. Hvilke likhetstrekk ser de mellom seg selv og ekspresidenten?
03:52
Publisert: