Avtalen innebærer at dagens eiere, Orkla (40 %), Thon Holding AS (40 %) og Østfold Energi (20 %) selger alle aksjene i Rygge Sivile Lufthavn AS (RSL) til Jotunfjell Partners. Dette omfatter overtagelse av terminalbygg og andre sivile anlegg ved Moss lufthavn Rygge, som RSL drev frem til avvikling 1. november 2016.

-Vi er glade for at vi har funnet nye eiere som ønsker å starte opp igjen driften ved Moss lufthavn Rygge, sier Håkon Mageli, konserndirektør Kommunikasjon og Corporate Affairs i Orkla.

Partene er enige om å ikke offentliggjøre detaljer i avtalen som er inngått.

– Jeg kan ikke gi noen ytterligere detaljer. Men det jeg kan si, er at det har gått raskt, sier Mageli til DN.

Jotunfjell Partners AS har kjøpt aksjene i RSL og presentert realistiske planer for videre drift av lufthavnen. 

Jotunfjell Partners er et investeringsselskap som blant annet spesialiserer seg på å overta selskaper med problemer. Selskapet har alltid som mål å snu virksomheten rundt, slik at den igjen blir lønnsom og verdifull, skriver de i en pressemelding.

– Har mål om ny flyplassdrift

– Vi har drevet taxfree-salg og annen handelsvirksomhet på flere flyplasser, vi kjenner flyplassen på Rygge godt og har et mål om ny flyplassdrift. Gjennom dialog med RSL om deres forsøk på videre drift har vi lært at det er mye som skal klaffe, og det vil ta tid å etablere et forsvarlig trafikkgrunnlag. Kanskje blir det oppstart i 2018, men det godt mulig at det ikke skjer før 2019, sier Kristoffer Olsen i Jotunfjell Partners AS.

Espen Ettre har over 20 års erfaring fra sentrale roller på Oslo lufthavn OSL. Nå går han inn i styret i Rygge Sivile Lufthavn. Andre sentrale ressurspersoner er Roel Huinink, som har hatt lederposisjoner på lufthavnene Schiphol og Arlanda, og Alf Reidar Fjeld, som har vært administrerende direktør ved Sandefjord lufthavn Torp.

– Vi har notert oss at passasjerer, tidligere ansatte, næringsliv og myndigheter i regionen har vist både initiativ og besluttsomhet for å få lufthavnen på Rygge tilbake i drift. Vi håper dette engasjementet videreføres og at vi igjen kan ta imot fly og passasjerer på Rygge, sier Olsen i pressemeldingen.

Må jobbe for å få flyselskapene tilbake

Etter ni års drift lettet det foreløpig siste flyet fra Moss lufthavn Rygge lørdag 29. oktober i fjor. Nedleggelsen kom i kjølvannet av regjeringens omstridte flyseteavgift og Ryanairs påfølgende beslutning om å legge ned basen på Rygge.

Nå starter de nye eierne jobben med å få flyselskapene tilbake til Rygge.

Jotunfjell Partners har engasjert Geir Arne Drangeid i First House som kontaktperson, og han sier til DN at dette nå er neste skritt på veien mot å gjenåpne flyplassen.

– Vi må overbevise flyselskapene om at Rygge kan være konkurransedyktig og attraktiv som flyplass, og vi vil nå ta kontakt med mange potensielle aktører som kan være interessert i å opprette ruter herfra, sier han.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Her skal det bygges tusenvis av boliger
Området Gjersrud-Stensrud på Klemetsrud i Oslo kan få så mange som 25 000 nye innbyggere. Området ligger inntil E6 sørover ut av Oslo.
01:26
Publisert: