Finnair åpner i mai 2018 flyselskapets sjette rute til det kinesiske fastlandet, etter at Russland har tillatt flere overflyvninger.

Allerede i dag flyr Finnair daglig fra Helsingfors til Beijing og Shanghai, mens de flyr fire ganger i uken til Chongqing og Guangzhou.

Med tre ukentlige flyvninger til Nanjing og Xi'an og ti ukentlige flyninger til Hong Kong, vil Finnair betjene Kina med hele 38 ukentlige avganger i sommertrafikkprogrammet 2018, skriver Check-in.dk.

Ekspansjonen til Kina er mulig som følge av at Russland og Finland i mai forhandlet frem en ny avtale, som sikret en økning i antallet overflyvninger i den sibirske luftkorridoren fra 65 til 80 i uken.

Lufthansa og Finnair blir dermed de eneste europeiske flyselskapene som kommer til å betjene Nanjing med direkteruter. Lufthansa forventes å tilby fem ukentlige avganger til den kinesiske byen i Jiangsu-provinsen i det østlige Kina i 2018.

Venter på forhandlinger om ny avtale

En luftfartsavtale mellom de tre skandinaviske landene og Russland gir SAS enerett som skandinavisk selskap til å fly over Sibir på vei til Asia. Norwegian vil åpne nye ruter til Asia, og har bedt regjeringen gå ut av den skandinaviske avtalen og forhandle en ny avtale mellom Norge og Russland.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos er utålmodig etter å fly over Sibir.

– Dette tar veldig mye tid, sa Kjos til DN i april. 

Han reagerer på at dagens avtale ikke gir noen direkteforbindelser mellom Norge og Asia.

Kjos har sagt at Oslo lufthavn kan bli et internasjonalt knutepunkt for trafikk mellom Asia og Nord-Amerika, og at bare en ny luftfartsavtale med Russland står i veien.

Forhandlinger om en ny luftfartsavtale mellom Russland og Skandinavia ble i våres utsatt til høsten. Det betyr at Norwegian kan få problemer med å åpne nye planlagte ruter til Asia i 2018.(Vilkår)

Nå kan du klare deg helt uten telefon på trening
Dette er Samsungs nye sportsklokker, som kan lagre musikk og er bedre i vann enn tidligere modeller.
00:35
Publisert: