Flybillettprisene er blitt så lave at en rekke flyselskaper tilbyr stadig flere kreative tilleggstjenester for å tjene penger på driften.

Mat ombord, setevalg og innsjekket bagasje er de mest vanlige, men det ungarske lavprisflyselskapet Wizz Air har nå funnet opp et såkalt «On-time guarantee-tillegg», som er en slags forsikring som kan kjøpes for 10 euro per strekning.

Når tillegget er betalt, noe som må gjøres senest 48 timer før avgang, vil den reisende få 100 euro - 950 norske kroner - inn på kontoen sin hvis flyet ankommer 60 minutter senere enn tidstabellen.

Det skriver bransjenettstedet Check-in.dk.

«Garantien dekker alle slags forsinkelser og avlysninger, selv om disse er forårsaket av begivenheter utenfor vår kontroll, som værforhold og streiker», skriver Wizz Air på sin nettside.

Fjerde størst i Europa

Det fremadstormende lavprisflyselskapet ligger i kategorien «ultralavprisflyselskap», noe som innebærer at de tar betalt for omtrent hva som helst - akkurat som irske Ryanair.

Med 81 fly og ruter til over 140 flyplasser i 42 land, har Wizz Air blitt det største flyselskapet i Sentral- og Øst-Europa.

I dag er Wizz Air det fjerde største lavprisflyselskapet i Europa etter Ryanair, Easyjet og Norwegian. Selskapet har de siste 12 månedene fløyet 29,5 millioner passasjerer til 143 destinasjoner. Den ferskeste destinasjonen Wizz Air har på sitt rutekart er Tromsø.

Norwegian er et annet selskap som tjener godt på tilleggsinntekter. De hadde såkalte ancillary revenues på 153 kroner per passasjer i tredjekvartal i år, mot 139 kroner i fjorårskvartalet. Tilleggsinntektene var ventet til 136 kroner per passasjer.(Vilkår)

D2 FYLLER TI ÅR
Dette mener et poltikere, artister, kunstnere og trendsettere om decenniet som har gått.
03:14
Publisert: