Mandag debuterte det nye flyselskapet Norse Atlantic på Oslo Børs´ lavterskelmarked Euronext Growth.

Etter omtrent 40 minutters handel omsettes aksjen for 21 kroner, en oppgang på fem prosent fra emisjonskursen på 20 kroner.

Planene for et nytt norsk langdistanseselskap ble kjent for bare en måned siden. Det er gründer Bjørn Tore Larsen, bak det verdensomspennende bemanningsselskapet OSM, som står i spissen, og med seg på laget har han blant annet Norwegian-gründer Bjørn Kjos.

Larsen har en papirgevinst på rundt ti millioner kroner etter kursstigningen mandag. Bjørn Kjos har foreløpig en papirgevinst på 1,5 millioner kroner.

I forkant av børsdebuten gjennomførte Norse Atlantic en kapitalinnhenting på 1,3 milliarder, som ble fulltegnet på en time. I tillegg er meglerhuset Pareto Securities tildelt en såkalt overtildelingsopsjon på aksjer for ytterligere 125 millioner, går det frem av en børsmelding mandag.

Korona-rekyl

Selskapet planlegger første flyvninger i desember i år, i første omgang mellom USA og Europa. Flyflåten blir langdistanseflyet Boeing 787, det samme flyet som Norwegian har vært nødt til å kvitte seg med gjennom konkursbeskyttelsen i Irland og Norge denne vinteren

Norse Atlantic-gründer Bjørn Tore Larsen.
Norse Atlantic-gründer Bjørn Tore Larsen. (Foto: Per Thrana)

Bakteppet for etableringen er den voldsomme krisen som har truffet flybransjen under korona, inkludert Norwegian som Norse Atlantic-gründerne er tett forbundet med. Norse Atlantic skal ha fått flyene sine for omtrent halv pris, og satser på en kraftig rekyl i reiselivet så fort pandemien slås ned.

Dermed blir selskapet målt på noe ganske konkret:

Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management.
Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

– Det er en interessant aksje med tydelig oppside og nedside. Om de kan begynne å fly ved årsskiftet med god etterspørsel og greie priser vil det bli lønnsomt fra start av. Men det avhenger av situasjonen. Du vil allerede mot slutten av året kunne se på bookingtallene om dette blir lett eller vanskelig å få til, sier investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management som var såkalt hjørnesteinsinvestor med 55 millioner kroner i emisjonen.

Norse Atlantic-gründer Bjørn Tore Larsen: – Dette er Black Friday, sånn som jeg ser det. Once in a lifetime magasinetPlus

Nummer to i år

Det er flere som vil være med på veddemålet. Ytterligere fem hjørnesteinsinvestorer sto klare da Norse Atlantic-emisjonen ble annonsert, og hadde tegnet seg for betydelige beløp til en kurs på 20 kroner:

  • Delphi Fondene, 140 millioner kroner.
  • DNB Asset Management, 100 millioner kroner.
  • Handelsbanken Fonder, 100 millioner kroner.
  • Andenæsgruppen, 85 millioner kroner.
  • Skagenfondene, 70 millioner kroner.

Med en kursoppgang på fem prosent har Nordeas investering gitt rett under tre millioner kroner på papiret så langt mandag.

– Det er ikke en vanvittig kursoppgang, og det er greit nok for det er hentet mye penger. Dette er et spesielt case fordi det ikke har noen «uplift» som vi har sett i hydrogenaksjer for eksempel. Verdien av aksjen er pengene i selskapet, ikke ideen, sier Næss.

Norse Atlantic blir det andre norske flyselskapet som går på børs så langt hittil i år. Flyr åpnet første handelsdag 1. mars til 5,8 kroner aksjen, 80 øre opp fra emisjonskurs. En videre oppgang i dagene etter er visket ut og aksjen er tilbake på nivået fra debuten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.