Det har gått drøyt tre måneder siden det nye flyselskapet Norse Atlantic Airways hadde første flyvning mellom Oslo og New York. Selskapet, grunnlagt av forretningsmannen Bjørn Tore Larsen, leverte torsdag et regnskap for årets første kvartal, og da er altså bare de første ukene med flyvninger i juni inkludert.

Underskuddet før skatt i første halvår ble på vel 51 millioner dollar (528 millioner kroner).

– Rimelig fornøyd

Til DN sier Larsen at en stor del av underskuddet er knyttet til oppstarten av selskapet, mens cirka en tredjedel av underskuddet er knyttet til selve driften før avskrivninger i perioden. Det meste av avskrivningene er knyttet til fremtidige leasingavtaler på fly.

Om etterspørselen etter billetter, sier han:

– Første halvår inneholder vel to uker med flyvninger i juni, og rent operativt endte det akkurat som forventet. For tredje kvartal (juli til september, red.anm.) er vi rimelig fornøyd med utviklingen, særlig første del av kvartalet. I august startet vi en god del nye ruter fra Berlin, Oslo og Oslo via London til USA. Det tar alltid litt tid å komme i gjenge.

Bjørn Tore Larsen er grunnlegger og toppsjef i Norse Atlantic Airways.
Bjørn Tore Larsen er grunnlegger og toppsjef i Norse Atlantic Airways. (Foto: Rodrigo Freitas)

I juni og juli klarte Norse Atlantic å fylle mer enn åtte av ti seter om bord i flyene, mens fyllingsgraden falt til 69 prosent i august. For et lavprisselskap som Norse Atlantic er det spesielt viktig å fylle flyene godt – helst mer enn ni av ti seter solgt.

Nye utvidelser på vent

Larsen ser for seg en krevende utvikling for bransjen i høst og vinter, og dropper en planlagt utvidelse av virksomheten.

– Jeg tror folk både i Norge, Europa og USA er blitt mer usikre som følge av høyere priser, dyrere strøm og høyere renter. Det tegnes et dystert bilde gjennom mediene, og det påvirker etterspørselen. Vi kan trykke på bremsen og være forsiktig, fordi vi bare betaler leie på flyene når de er i luften, sier Larsen.

Foreløpig er det nye flyruter som er lagt på is, mens det enn så lenge flyr videre med rutene som allerede er i salg.

Ser ikke et pengebehov

Aksjekursen har så langt i år stupt med vel 60 prosent, og torsdag ettermiddag var aksjen ned cirka 17 prosent til rundt 5,70 kroner. Det er langt unna prisen på ti kroner per aksje, som blant annet Norwegian-gründer Bjørn Kjos og andre nøkkelinvestorer fikk tegne aksjer på i mars i fjor. Under børsnoteringen kort tid senere var kursen på 20 kroner per aksje.

I løpet av første halvår i år falt kontantbeholdningen fra 134 til 106 millioner dollar (fra 1,4 til 1,1 milliarder kroner).

– Ser du behov for å hente friske penger gjennom vinteren?

– Ikke som følge av det vi har sett så langt. Men vi vet jo at dette er en kapitalintensiv bransje, og det er viktig å ha godt med penger. I dag har vi ingen planer for å hente friske penger.

– Når tror du virksomheten har positiv kontantstrøm?

– Vi har sagt at driften skal bli lønnsom i 2023, og dermed også gi en positiv kontantstrøm. Det tror vi fortsatt, sier Larsen.

Norse Atlantic Airways har nylig fått godkjent en operativ driftstillatelse (Air Operator Certificate) i Storbritannia. Det mangler fortsatt alle godkjennelser fra myndighetene på begge sider av Atlanterhavet, som nå blir innhentet, og selskapet flyr inntil videre bare på den norske driftstillatelsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.