Det har vært tøffe tak for Norwegian denne sommeren. Mangel på egne fly og piloter har forårsaket en rekke kanselleringer og forsinkelser hos flyselskapet. 

Sommerkaoset er blitt løst ved at Norwegian har leid inn erstatningsfly og at pilotene i selskapet har gått med på å selge fridager. Ferske utregninger fra Flightstats.com viser at nesten 200 flyvninger ble kansellert i juli, skriver det danske flybransjemediet Check-in.dk. 

Tredje dårligst i klassen

6000 forsinkelser og 170 kanselleringer er resultatet i juli for Norwegian. Flightstats, et selskap som leverer flydata globalt, har samlet inn data fra Norwegians flyvninger på den skandinaviske driftstillatelsen fra Norwegian Air Shuttle med flyselskapskoden DY og fra det irske datterselskapet Norwegian Air International, som opererer under koden D8. 

  • DY-selskapet hadde totalt 9986 flyvninger i juli. 27,7 prosent av disse var forsinket med i gjennomsnitt 45,7 minutter. 
  • D8-selskapet hadde totalt 8742 flyvninger. 35,4 prosent av disse var forsinket med i gjennomsnitt 49,7 minutter.

Det betyr at Norwegians irske datterselskap havner på 24. plass på listen over punktlighet blant de større europeiske flyselskapene. Kun Thomas Cook Airlines og LOT Polish Airlines presterte dårligere. 

«Liten andel i det store bildet»

– Vi er selvfølgelig ikke fornøyd med hverken regulariteten eller punktligheten vi har hatt i juli. Nå må vi sette oss ned å se på hvor det har gått galt i sommer. Det har vært for mange lange forsinkelser og kanselleringer, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN.

Han påpeker at det i det store bildet er en svært liten andel som blir kraftig forsinket. 

– Det er viktig å huske på at vi har over 600 flyvninger om dagen, og de fleste av de går tross alt i rute, sier Sandaker-Nielsen. 

– Men for de passasjerene som blir rammet så er det ikke bra, legger han til.

Flere forsinkelser enn i fjor

I fjor hadde Norwegian også problemer med kanselleringer og forsinkelser i sommerferien. Også den gang var det konflikt med pilotene som sto for flere kanselleringer. 

  • I juli i fjor var 31 prosent av Norwegians 11.279 DY-avganger forsinket med i gjennomsnitt 45,8 minutter. 
  • Av totalt 5327 D8-avganger var 40,8 prosent forsinket med i gjennomsnitt 47,9 minutter.

Dermed hadde Norwegian totalt 5669 forsinkelser i juli 2015. 

Heller ikke SAS har hatt den beste juli måned. 22,4 prosent av samtlige 22.603 registrerte flyvninger var forsinket med i gjennomsnitt 38,1 minutter. Finske Finnair var det mest punktlige flyselskapet i Europa med 88,3 prosent av samtlige 9223 registrerte flyvninger til tiden. 

Satte likevel passasjerrekord

Til tross for alle forsinkelsene satte Norwegian passasjerrekord i juli. 3.358.565 passasjerer fløy med selskapet i løpet av sommermåneden. Dette er det høyeste antall passasjerer selskapet har fløyet i en måned noensinne, og det er en økning på 15 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. 

Men inntektene falt for selskapet. Inntekten per passasjer per kilometer i juli (yielden) var på 0,49 kroner per passasjer for flyselskapet. Dette er ned med seks prosent fra juli i fjor, da yielden var på 0,52 kroner.(Vilkår)

Se trailer: «Den andre siden av håpet»
Se trailer: «Den andre siden av håpet»
01:40
Publisert: