Det sier finansdirektør og fungerende konsernsjef Geir Karlsen i DNB Markets' podkast «Utbytte» publisert onsdag. Opptaket ble spilt inn 11. desember.
– Det er en dialog med Boeing som har pågått siden i sommer. Vi har et håp om at vi skal komme til en endelig forståelse før nyttår. Vi er helt i sluttfasen, sier han.
Tidligere denne uken varslet Boeing at selskapet setter produksjonen av selskapets 737 Max-fly på vent fra januar. Aksjekursen til selskapet stupte samtidig.
Videre sier Karlsen at det er en komplisert dialog, som blant annet går på kompensasjon, mens også tidsplan for levering av Max-flyene, ettersom Boeing ikke vil klare å levere i henhold til kontrakt.
500 fly parkert i Seattle
– I slutten av 2019 har Boeing har nesten 500 fly parkert i Seattle, deriblant 13–15 av våre. Det er en superutfordring for Boeing, samtidig ønsker vi å komme så godt som mulig ut av avtalen vi nå er i ferd med å gjøre, sier han.
Geir Karlsen og Norwegians «base case» er at flyene er tilbake i drift til påske.
– Vi sitter og planlegger sommerproduksjonen for neste år, og vi legger til grunn at Max er tilbake. Per i dag har vi 32–34 fly for lite i forhold til hva vi trodde for ett år siden. Etter hva vi forstår etter dialog med Boeing er at FAA vil gi en tillatelse i midten av januar, og at de europeiske luftmyndighetene EASA vil komme en måned senere. Deretter tror vi at vi trenger fire til åtte uker før vi har flyene i produksjon, sier han.
Norwegian har fortsatt Max-situasjonen hengende over hodet, der Boeings 737-Max fly er parkert verden over etter to fatale ulykker det siste drøye året. I begynnelsen av november landet Norwegian en stor ny kapitalinnhenting på 2,5 milliarder kroner gjennom utstedelse av nye aksjer i selskapet og en konvertibel obligasjon. Dette var tredje gang på halvannet år at Norwegian hentet friske penger. Max-problemene er én av årsaken til kapitalinnhentingen, sa Geir Karlsen til DN 6. november.
Stanser produksjonen
Etter flere dager med rykter og spekulasjoner bekreftet Boeing sent mandag kveld at styret har bestemt seg for å midlertidig stanse produksjonen av 737 Max-flyene fra januar. Før de to flyulykkene, hvor 346 mennesker omkom, ble det produsert over 50 fly i måneden.
Over 600 underleverandører vil bli berørt. Rundt 12.000 Boeing-ansatte har jobbet med 737 Max-produksjonen. Selskapet sier de vil forsøke å unngå permitteringer ved å foreta omplasseringer til andre arbeidsoppgaver og opplæring.
Geir Karlsen har så langt ikke besvart en henvendelse fra TDN Direkt onsdag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.