Saken er torsdag – dagen etter publisering – oppdatert med en kunngjøring fra Boeing.

DN har fått tilgang til rettsdokumenter fra en distriktsrett i Illinois i USA der det pågående søksmålet Norwegian har mot flyprodusenten Boeing er fremmet.

I søksmålet kommer Norwegian med kraftige påstander mot flyprodusentgiganten.

Norwegian åpner søksmålet ved å skrive at søksmålet er nødvendig som følge av «Boeings grove uaktsomhet, svindel og kontraktsbrudd relatert til Boeings nyeste fly, 737 Max og 787 Dreamliner»

Norwegian hevder at Boeing står bak kontraktsbrudd verdt over én milliard dollar – altså over ni milliarder kroner og at selskapet er blitt tvunget til å kansellere tusenvis av flyvninger grunnet bruddet.

E24 omtalte ordlyden i søksmålet først.

I søksmålet skriver advokaten til Norwegian videre «I stedet for å levere det som var lovet, kom Boeing med et mønster av forsettlig feilrepresentasjon og unnlatelse, grov uaktsomhet og rufsete produksjon, og produserte fly med vesentlig svekket verdi og nytte, og i tilfelle med Max-flyene, tragiske og dødelige konsekvenser. Boeing må ta sine mangelfulle fly tilbake og kompensere Norwegian for den enorme økonomiske skaden Boeings oppførsel har forårsaket Norwegian.»

Boeing har hatt utfordringer med 737 Max-flyene som ble satt på bakken i 2019 etter to ulykker, i tillegg til langdistansemodellen 787 «Dreamliner» motortrøbbel.

Boeing har vært ordknapp

Norwegian meldte først om søksmålet i en børsmelding i slutten av juni.

«Norwegian har begynt dialog med Boeing med sikte på å løse 787- og 737-problemene, og få kompensasjon for tapene. Samtalene har så langt ikke ført til en avtale som innebærer en rimelig kompensasjon for Norwegian», heter det i børsmeldingen fra flyselskapet i juni.

På spørsmål til Boeing om de vil kommentere Norwegians kraftige karakteristikker svarer flyprodusenten med følgende kunngjøring:

– Norwegian Air Shuttle er en mangeårig Boeing-kunde, og vi kommenterer ikke diskusjoner med våre kunder. For menn og kvinner i Boeing er sikkerhet alltid vår øverste prioritet når vi designer, bygger og vedlikeholder fly. Vi er fokusert på å samarbeide med globale regulatorer om den strenge prosessen de har satt i verk for å trygt returnere 737 MAX til kommersiell tjeneste. 787 spiller en nøkkelrolle som støtter flyselskaper rundt om i verden ved å gi enestående drivstoffeffektivitet, rekkevidde fleksibilitet og en enestående passasjeropplevelse.

102 milliarder kroner

Norwegian har fått levert 18 fly av typen 737 Max, og hadde 92 i bestilling. Norwegian har tidligere annonsert at de har kansellert kjøpsavtaler for fem resterende Boeing 787-fly, samt 92 fly av typen Boeing 737 Max og en omfattende serviceavtale for flyene. Flyselskapet ønsker å få tilbakebetalt forskuddsbetalingen i flybestillingen som de har kansellert med produsenten.

Ifølge Bloomberg News er flyordren på totalt 10,6 milliarder dollar – eller 102 milliarder kroner med dagens kurs – basert på listepris på flyene da de ble bestilt. Flyselskapene får betydelige rabatter ved store bestillinger, så den reelle prisen kan være ned mot halvparten av dette.

Søksmålet mot Boeing er ganske unikt, også i forbindelse med 737 Max-problemene som har rammet en rekke av verdens flyselskaper med bestilling på flyet. Tidligere har det bare kommet inn ett lignende søksmål fra leasingselskapet Alafco Aviation Lease and Finance Co. i Kuwait. Tidligere i år har selskapet saksøkt Boeing for problemene med levering av 40 fly av typen 737 Max, og krevde utbetalt 336 millioner dollar (3,2 milliarder kroner) i kompensasjon for problemene, ifølge Bloomberg. Saken er ikke avklart.

Bernstein-analytiker Douglas Harned sa om søksmålet fra Kuwait til Bloomberg:

– Boeing må svare på et økende press fra kunder som ønsker kompensasjon for problemene med 737 Max. Selv om Boeing har legale argumenter å forsvare seg med, venter vi at Boeing vil inngå forlik. Vi tror ikke det er tjenlig for Boeing å gå inn i offentlige søksmål grunnet Max-leveringene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.