Jacob Schram er ny sjef i flyselskapet Norwegian. I hans første dag med intervjuer om rollen er han klar på hva som blir viktig fremover. Flyselskapet han skal lede er gjeldstynget og har i sommer og høst jobbet på spreng for å både hente egenkapital og utsette låneforfall. Selskapet har en gjeldsgrad på over 90 prosent.
– Gjeldsgraden? Jeg tenker at den er for høy, og det visste jeg jo da jeg startet, sier Schram til DN på Norwegians hovedkontor på Fornebu utenfor Oslo.
– Nå handler det om å få jobbet med balansen og få til en god finansiell situasjon og stabil lønnsomhet. Og jeg ser også at det gjøres en fantastisk jobb med den finansielle situasjonen. Når man har rettet opp den så kan man begynne å tenke på Norwegian i et vekstscenario og Norwegian inn i fremtiden, sier Schram.
– Når bør finansene være i orden?
– Det er for tidlig å si, jeg er bare noen få minutter inn i jobben. Jeg kjenner ikke detaljene, men vet at Geir Karlsen og hans gruppe jobber hardt med dette, sier Schram.
Roser Greta Thunberg
Norwegian har ikke bare utfordringer med å integrere en ny ledelse og bedre balansen. Det er også påvirket av et av den siste tidens store fenomener: Flyskam.
Tim Clark, toppsjefen i flyselskapet Emirates, har nå gått ut og lovpriset miljøaktivister som Greta Thunberg og «Extinction Rebellion». Den svenske miljøforkjemperen på 16 år startet bevegelsen der skoleelever streiker for klimaer. Rosen fikk Thunberg av Clark på den store flymessen Dubai Air Show.
Emirates frakter rundt 150.000 passasjerer daglig. Også Schram sier han er begeistret for den unge miljøaktivisten, selv om han ikke har dårlig samvittighet for å fly.
– Nei, jeg har ikke flyskam, sier Schram.
– Men transportbransjen må ta ansvar for klimaet, Greta Thunberg har satt det på dagsordenen, der har hun gjort en bra jobb. Men vi mennesker har et grunnleggende behov for å møtes. Hvis vi skal løse klimaproblemene er vi nødt til å kommunisere med hverandre og da er man nødt til å reise ut av Oslo for å snakke med mennesker. Hvis vi kutter transport så vil ikke folk møtes og da går vi bakover i innovasjon, legger han til.
Norwegians danske styreleder Niels Smedegaard mener forbrukerne bør bli flinkere til å sjekke hvilke transportmetoder som forurenser minst.
– Jeg synes ikke man skal skamme seg over å fly, sier Smedegaard.
– Man kan velge de transportmulighetene som påvirker miljøet minst og det er noe vi i Norwegian skal bli tydelige på å vise fremover. Det er sikkert klokt det sjefen i Emirates sier, og vi i Norwegian har vært opptatt av det lenge og har nye fly som forurenser mindre.
Kan ikke så mye om fly
Schram har blant annet bakgrunn fra McKinsey, McDonald's, Statoil Fuel & Retail og Circle K. Han sluttet i Circle K's eierselskap i 2018 og har det siste halvannet året vært uten fast jobb. Han har skrevet bok om ledelse og investert i gründerselskaper. Det vekker oppsikt at han ikke har erfaring fra flybransjen.
– Hva kan du om fly?
– Ikke så mye. Jeg har ikke den kunnskapen som det huset her har, sier Schram og ser seg rundt i kantinen på Norwegians hovedkontor.
– Jeg kan om flybransjen det som de fleste alminnelige mennesker kan. Men jeg regner med å få kunnskap og erfaring relativt hurtig og lære mer, sier Schram.
Både Norwegians danske styreleder Niels Smedegaard og Schram selv trekker frem hans erfaring med kunder fra tiden i McDonald's og særlig bensinstasjonskjeden til Statoil/ Equinor, som i dag er blitt til Circle K.
– Norwegians suksess handler i høy grad om fornøyde kunder. Jeg har vært vant til hele mitt liv å jobbe med kunder. Bensin-bransjen er ikke flybransjen, men den er også tøff, sier Schram.
– For mye gjeld
Styreleder Niels Smedegaard er tydelig på hva som blir viktig fremover.
– Vi har for mye gjeld i forhold til egenkapital. Derfor har vi jobbet så hardt som vi har gjort de siste fire månedene. Vi har utsatt obligasjonslån og fått inn mer egenkapital. Vi er nødt til å slanke vår balanse i årene som kommer, sier Smedegaard.
– Hvor mye egenkapital bør selskapet ha?
– Vi har ikke en konkret målsetning. Vi er utilfreds med situasjonen, men jeg vil ikke si hva den skal være. Vi skal også ta andre strukturelle grep. Vi må også få bedre inntjening, sier Smedegaard.
Han er svært fornøyd med ansettelsen av Jacob Schram.
– Han har internasjonal erfaring, har jobbet i bransjer i direkte kontakt med kunder, har oppnådd gode resultater og skapt verdier for aksjonærene sine. Alt vi har lett etter har vi funnet i Jacob, sier Niels Smedegaard.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.