Etter koronapandemien og avlyste ferie- og flyturer, valgte en del å få pengene tilbake i form av poeng istedenfor kroner på konto fra flyselskapene. Poengene man opparbeider seg har en holdbarhetsdato, og derfor har store verdier stått i fare for å gå tapt på grunn av reiserestriksjonene.

Nå snur Norwegian som har bestemt seg for å utvide holdbarhetsdatoen og å ikke å slette opparbeidede bonuspoeng. Det fremkommer av en pressemelding fra Forbrukerrådet fredag.

– Norwegian har tatt poenget. Kundene har vist dem tillit, og nå viser de seg den verdig, sier Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

Flere følte seg snytt

Hun sier at mange nordmenn ville mistet sine bonuspoeng hos Norwegian, fordi en epost fra selskapet havnet i reklamefilteret. De som leste den, kunne forlenge holdbarheten på poengene sine ved å trykke på en knapp. En del kunder fikk først høre om muligheten i media, og følte seg snytt da de oppdaget at de sto i fare for å miste verdier, opplyser Forbrukerrådet.

– Forbrukerrådet ba da om at alle måtte få forlenget varighet, uavhengig om de hadde sagt fra, forteller Blyverket.

Ordningen er noe begrenset i forhold til normal drift. Du kan bruke 500 cashpoints for hver tusenlapp reisen koster.

– Forbrukerrådet mener likevel dette er en opptur for forbrukerne, og er spesielt fornøyd med at dette kom på plass så raskt etter at selskapet var reddet fra konkurs, fremkommer det av meldingen.

SAS peker på tekniske problemer

Forbrukerrådet er derimot ikke like imponert over SAS, som peker på tekniske problemer. De har foreløpig ikke tenkt å snu i saken om bonuspoeng.

– Vi må kunne forvente at høyteknologisk selskap som SAS finner ut av IKT-utfordringer rundt bonuspoengene. Det er ingen skam å snu. Har du staket ut feil kurs, er det faktisk helt nødvendig, sier Blyverket.

SAS poengterer at deres EuroBonus-poeng er gyldig i fem år.

– Poeng som utløper i disse dager var opptjent i 2016 og har vært tilgjengelige for bruk under hele pandemien. Blant annet kan du for eksempel booke SAS Bonusreiser 330 dager frem i tid. Poeng opptjent i 2016 kan altså i dag brukes til å kjøpe en reise i for eksempel februar 2022, sier pressesjef i SAS, John Eckhoff. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.