Høringen ved Irish High Court i den irske hovedstaden Dublin begynte ved lunsjtid fredag, og kunne bli en viktig milepæl i Norwegians kamp for livet gjennom domstolene.

Så ble prosessen utsatt i én måned.

Norwegians forvalter utnevnt av domstolen – «examiner» Kieran Wallace i revisorgiganten KPMG – skal presentere forretningsplanen som Norwegian la frem sist uke for en krympet utgave av flyselskapet. Blant annet skal flåten reduseres fra 140 fly på både kort- og langdistanse, og i fremtiden vil bare drøyt en tredjedel av flyene bli igjen. I tillegg blir virksomheten på langdistanse lagt ned.

Like før klokken 12 meldte Bloomberg at examiner Wallace har bedt om at prosessen forlenges, og det vil si at han ber om at behandlingen utvides i én måned – med en tidsfrist 25. februar. Det var en advokat hos examiner, Paul Sreenan, som ba om forlengelse, og sier at det har grunn til å tro at Norwegians nye plan er bærekraftig.

Kreditorene hadde ingen innvendinger mot utsatt frist, og dommeren godkjente det.

Morgaranti

Dommeren Michael Quinn skulle i utgangspunktet ta stilling til om forretningsplanen er en akseptabel løsning for alle involverte i saken, også kreditorene som har finansiert flyene i Norwegian.

Nå skal forvalteren legge frem en helhetlig plan for rekonstruksjon i slutten av februar.

Da skal retten også avklare om en garanti fra det norske morselskapet Norwegian Air Shuttle kan kobles til den irske prosessen, som omfatter flyeie-selskapet Arctic Aviation Assets (AAA) og flyselskapet Norwegian Air International (NAI).

Må melde inn krav

I tillegg pågår en lignende prosess i en norsk domstol, der Norwegian har flere tusen kreditorer. De har hatt frist for å melde inn krav rundt 30. desember. Så holdes et såkalt fordringshavermøte onsdag 27. januar hvor selskapet presenterer hva det har til hensikt å gjøre. Deretter blir det bestemt hvilke kreditorer som skal få lov til å stemme og etterpå kommer det formelle forslaget som det blir stemt over. Den formelle avstemningen skjer i Irland først og så i Norge etterpå.

Norwegians advokat Richard Sjøqvist i Bahr forklarte før jul sammenhengen mellom prosessene i Irland og Norge:

– Det er etablert en tett kontakt med irsk examiner og den norske rekonstruktøren og inntrykket er at det vil bli mulig å bygge bro over disse prosessene som vil gå parallelt, sa Sjøqvist.

– De som melder inn økonomiske krav kan gjøre det både i Irland og Norge, det er ikke så viktig. Melder de inn krav i Norge så kommer de til å bli behandlet på samme måte som om de melder inn krav i Irland. Vi skal kopiere løsningen for de, så det har ikke noen betydning for det økonomiske utfallet, legger han til.

Fire type kreditorkrav

Norwegian Air Shuttle har fire type kreditorkrav mot seg i konkursbeskyttelsesprosessen som nå pågår:

  • 1,6 milliarder kroner i obligasjonsgjeld.
  • 3,3 milliarder kroner i statslån.
  • 47 milliarder kroner i garantier som morselskapet Norwegian Air Shuttle har gitt for flyfinansiering og leasing av fly. Denne finansieringen er gjort i datterselskapene omfattet av den irske prosessen.
  • 1,8 milliarder kroner i annen gjeld.

– Totalsummen som kan meldes inn vil være all gjelden på passive-siden på balansen i Norwegian samt betinget gjeld som ikke er balanseført dersom betingelsene er oppfylt. Det burde den i hvert fall være, sier Sjøqvist.

– I Irland vil alle finanskreditorene kunne melde kravene sine under garantiene gitt av Norwegian. Noen av leverandørene vil melde kravene sine til Norwegian i Irland, og samtlige vil sannsynligvis melde sine krav i Norge, legger han til.

Kan ta med cashpoints

Denne uken skrev DN at også kundenes utestående cashpoints – som er en del av den totale gjelden på 67 milliarder kroner ved utgangen av september 2020 – kan bli del av prosessen. I så fall kan kundene risikere at poengene blir mindre verdt i fremtiden, eller at deler av gjelden blir gjort om til aksjer på en eller annen måte.

Cashpoints ligger i morselskapet i Norge, men også den irske forvalteren kan påvirke hvilken gjeld som skal tas med i regnestykket, hvis en morgaranti tas med i prosessen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.