Mens Norwegian og konsernsjef Bjørn Kjos kjemper hjemme fra Norge for å overholde sine lånebetingelser, fosser flyselskapet fremover i Argentina. Få utenlandske aktører har våget å satse på innenriksreiser i landet som for tiden er midt i en økonomisk krise.

Fly har historisk vært dyrt i Argentina. Samtidig er veiene forferdelige. Norwegian har stått frem som en fersk lavpriskjempe med mange billetter for godt under 1000 kroner.

Etter tre måneder har Norwegian skaffet seg en markedsandel på fem prosent i Argentina.

Langt opp

Det viser passasjertall fra Eana Nevegación Aérea Argentina, ifølge flybransjemediet Check-in.dk.

Fra oppstarten 16. oktober og frem til nyttår hadde Norwegian fraktet 102.000 passasjerer på til sammen 918 flyvninger. I desember alene fløy 63.000 personer med Norwegian i selskapets Argentina-fly, tilsvarende fem prosent av de totalt 1,26 reisende siste måned.

Norwegians Argentina-satsing er dog foreløpig en veldig liten del av hele virksomheten. I desember fraktet Norwegian totalt 2,77 millioner passasjerer. Argentina utgjør derfor bare 2,3 prosent av hele Norwegians virksomhet.

Halvfulle fly

Selv om veksten har vært god, har flyene vært langt fra fulle.

Kabinfaktoren, altså hvor stor andel av flyene som var fulle, var i de tre første månedene på henholdsvis 52, 63 og 58 prosent. Det betyr at litt over halvparten av setene i snitt er fylt opp. Det er en god del lavere enn konkurrentene i Argentina som har en gjennomsnittlig kabinfaktor på 75 prosent.

Det fremkommer ikke hva prisene i de tre første månedene har vært.

Norwegian har nettopp mottatt det fjerde av totalt fem Boeing 737-800-fly selskapet i første omgang har planer om å bruke i Argentina.

Nå flyr Norwegian mellom Buenos Aires og Córdoba, Mendoza, Iguazú, Bariloche, Neuquén og Salta.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Hvor snille er egentlig topplederne? DN var til stede under NHO-middagen for å finne ut hvor snille topplederne er
01:53
Publisert: