Stadig nye detaljer i Norwegians massive Argentina-satsing siver ut. 

En direkterute mellom København og Buenos Aires er blant syv europeiske destinasjoner som flyselskapet har søkt argentinske myndigheter om, skriver check-in.dk, som viser til det lokale mediet Télam.

Norwegians argentinske datterselskap, Norwegian Air Argentina, har ellers søkt om tillatelse til å fly fra Buenos Aires til London Gatwick, Paris Charles de Gaulle, Roma, Barcelona, Madrid, Malaga, New York-JFK, Los Angeles, Fort Lauderdale, Tel Aviv, Cape Town, San Jose i Costa Rica, Montevideo i Uruguay, Santiago i Chile og Papeete på Stillehavsøyen Tahiti i øygruppen Fransk Polynesia samt en rekke destinasjoner i Brasil, ifølge check-in. 

Norwegian har i tillegg søkt om å fly fra tre argentinske regionsbyer til Fort Lauderdale, USA, Santiago, Chile, São Paulo, Brasil, Guadeloupe, Martinique og Havanna på Cuba.

Gigantsatsing

Det er tidligere kjent at innen få år skal Norwegian bygge opp et finmasket rutenett i Argentina og Sør-Amerika med langdistanseruter til både Europa og Nord-Amerika. Flyselskapet skal operere 146 ruter, som til sammen skal fly 18,2 millioner passasjerer årlig.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos fortalte til TDN Finans i starten av april at selskapet vil starte med flyvninger fra Argentina til Europa i løpet av året.

Hvor mye Norwegian vil investere i Argentina har så langt vært noe usikkert. Det siste som har vært kjent er at flyselskapet skal ha to baser i Argentina. Én i Buenos Aires og én i Cordoba.

En presentasjonen tilsendt argentinske luftfartsmyndighetene tidligere i år viser at Norwegian regner med investeringer på 4,3 milliarder dollar, tilsvarende rundt 37 milliarder kroner, ifølge avisen La Nacion.

70 fly

Norwegian forventer å starte flyvninger mellom Buenos Aires og London Gatwick i november. I oppstarten skal det brukes seks Boeing 737 mellomdistansefly. Etter ett år ser selskapet for seg 15 fly, hvor av 11 er mellomdistansefly og fire langdistansefly.

Etter 2,5 år skal kapasiteten være oppe i 25 mellomdistansefly og 10 langdistansefly.

Når operasjonen er oppe og kjører som planlagt etter fem til åtte år så forventer selskapet å ha 70 fly basert på fire baser i Argentina.

– Vi kan bekrefte at vi har søkt om en driftstillatelse (AOC) i Argentina og i den forbindelse har vi skissert fremtidige muligheter for flyvninger og hva dette vil kunne medføre av positive ringvirkninger i Sør-Amerika. Vi er fortsatt i planleggingsfasen og godkjennelser fra myndighetene er avgjørende for å kunne sette i gang, sa kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN i april. 

Ifølge argentinske Télam vil Norwegian bruke Ministro Pistarini International Airport 22 kilometer sør for Buenos Aires til internasjonale flygninger. Buenos Aires’ andre lufthavn, Jorge Newbery Airfield, kun to kilometer nordøst for sentrum, skal brukes til innenriks, påpeker check-in.dk.

I Argentina vil Norwegian konkurrere med Aerolineas Argentinas og LATAM Airlines, som begge flyr på de store innenriksrutene fra Buenos Aires til Cordoba og Mendoza. 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se trailer: «I Am Not Your Negro»
I Am Not Your Negro
01:57 Min
Publisert: