I årsrapporten for 2018 som legges frem nå sent onsdag gjentar selskapet forventningene om positivt nettoresultat i 2019, tross alle problemene med Boeings Max 8-fly. Dette skal blant annet gjøres ved å kutte kostnadene med minst to milliarder kroner, skriver selskapet i årsrapporten.

I slutten av januar uttalte Norwegian-sjef Bjørn Kjos at selskapet aldri ville bryte med lånebetingelsene, og varslet at det snart ville tjene penger.

– Vi venter å være profitable i 2019 og fremover. Det vil variere fra kvartal til kvartal, men vi vil være profitable, sa han.

Da selskapet i slutten av februar gikk ut med et omfattende prospekt da det hentet tre milliarder kroner i frisk kapital, ga Norwegian ingen slike løfter om lønnsomheten for 2019.

Den London-baserte storbanken HSBC har anslått et tap i år for flyselskapet på tre milliarder kroner, og et underskudd i 2020 på 1,1 milliarder kroner.

Forbereder Brexit

Selskapet varsler en vekst i kapasiteten (antall tilgjengelige såkalte setekilometer) på ni prosent i 2019, selv om enkelte ruter i Sør-Europa legges ned og lavere vekst på langdistanserutene. Selskapet varsler også at operasjonen i Argentina skal gå med overskudd i løpet av 2019.

Norwegian mener at en hard brexit ikke vil ramme fordi selskapet flyr ut av Gatwick med sitt britiske selskap, og at flygninger til EU sannsynligvis sikres med en avtale. Men selskapet opplyser at det samtidig er kriseplaner på plass for å håndtere eventuelle problemer.

Norwegian fastholder samtidig den guidingen selskapet ga i prospektet da selskapet hentet inn tre milliarder kroner i frisk kapital. Da varslet selskapet en vekst i setekapasiteten (ask) på 8-10 prosent i år, der mesteparten ville komme med fem Dreamliner-fly i første halvår. Samtidig var enhetskostnaden uten drivstoff ventet til 29,5-30 øre per setekilometer, og 40,75-41,25 øre med drivstoff.

Norwegian falt kraftig på børsen tirsdag med over seks prosent, men aksjen hentet seg litt igjen onsdag med en oppgang på vel én prosent.

Saken oppdateres. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.