Norwegian-sjef Bjørn Kjos har denne uken vært på Boeings flyfabrikk i Seattle i USA og tvitret glad etter å ha møtt representanter fra selskapet. Tema var flyforbudet for modellen Boeing 737 Max – som Norwegian har 18 av.

«Vi har hatt gode møter med Boeing i dag, der vi har diskutert Max-flyforbudet og hvordan vi kan manøvrere oss gjennom denne vanskelige situasjonen,» skrev Kjos på Twitter onsdag.

Investorene må derimot vente på mer informasjon om hvorvidt Boeing er villig til å ta regningen i form av leie av erstatningsfly – eller når Max-flyene kan ta av som normalt igjen.

Leier inn fra fem aktører

Nå er det klart at Norwegian leier inn fem fly med mannskap – såkalt «wetlease» – fra fem ulike aktører i markedet for korttidsleie av fly i sommer:

  • Tre fly leies inn fra selskaper basert helt eller delvis i Øst-Europa: Polske Enter Air, litauiske Aviion Express og tyrkisk-nederlandske Corendon Dutch Airlines skal fly for Norwegian på nettverket i Europa.
  • Ett fly fra danske Jettime skal hovedsakelig brukes på Europa-ruter til og fra København.
  • Ett langdistansefly fra spanske Evelop skal fly på langdistanseruter fra Irland til USA.

Det var nettstedet checkin.dk som først meldte om saken.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos og informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen (bak).
Norwegian-sjef Bjørn Kjos og informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen (bak). (Foto: Per Thrana)

– Vi har leid inn fly fra fem selskaper så lenge det er nødvendig for å sikre at kundene våre kommer seg til sin destinasjon, skriver Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i en epost til DN.

Kontraktene er foreløpig frem til 30. juni. Selskapet vil ikke si noe om hva leie av fly og mannskap koster mens flere selskaper opplever at deler av flåten er parkert.

– Eventuelle ekstrakostnader som følge av at våre 737 Max er parkert inntil videre vil bli rapportert direkte til børsen eller som en del av offisiell kvartalsrapportering, skriver Sandaker-Nielsen.

I tillegg har Norwegian seks Boeing 737-fly i reserve og to langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamliner som brukes i Europa i sommer.

Max-fast? Ingen erstatning

Derimot har Norwegian bestemt seg for én ting som kan gi selskapet færre ekstrautgifter – og dårligere beskyttelse for uheldige passasjerer.

Ved en vanlig forsinkelse – og hvis ankomst er mer enn to til fire timer forsinket – har passasjerer krav på erstatning, ifølge en EU-forordning. Avhengig av reiselengde er erstatningen på mellom 250 og 600 euro – mellom 2400 og 5800 kroner – per person.

Dersom reisen blir forsinket grunnet Max-problemene, gir ikke Norwegian erstatning eller pengene tilbake:

– Denne situasjonen er utenfor selskapets kontroll og slik sett gjelder kun vanlig forpleining til de som må vente på avgang – for eksempel matkupong – og ikke standard EU-kompensasjon, skriver Sandaker-Nielsen.

For flyselskapet er det viktig å holde kostnadsnivået nede, sier han:

– Det at vi har greid å ivareta passasjerene gjennom blant annet sammenslåtte flyvninger begrenser også kostnadene.

Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet sier:

– I utgangspunktet gir forsinkelser utenfor selskapets kontroll ikke rett til standard erstatning, men man har krav på å få dekket ekstra kostnader som hotell og så videre. Hvis man mener forsinkelsen er urimelig lang, kan man likevel prøve saken for Flyklagenemnda med krav om erstatning.

– Da må forsinkelsen gjerne være over et døgn?

– Det vil jeg anta, sier han.

Dyrere å leie fly i sommer

DN har skrevet at kostnadene for leie av reservefly kan passere 100 millioner kroner for Norwegian om Max-flyene blir stående på bakken inn i fellesferien. Etter to fatale ulykker med flytypen på et halvår vil det antagelig ta flere måneder før flyet tar av med passasjerer og i mellomtiden må selskapene finne reservefly.

– Grunnet flyforbudet med Boeing 737 Max og økt etterspørsel har leieprisene kortsiktig steget med en tredjedel, sier Heinrich Grossbongardt, en konsulent i Hamburg med 30 års erfaring fra flybransjen og tidligere talsperson for Boeing i Europa.

Leie av et fly med mannskap som før kostet rundt 400.000 dollar (3,4 millioner kroner) i måneden har i så fall steget til 520.000 dollar (4,5 millioner kroner) i måneden.

– Mange utleieaktører har spesialisert seg på sommersesongen og kan ha ledig kapasitet om våren. På den annen side kan det hende at flyselskapene må leie større fly enn de strengt tatt trenger, sier han til DN, og legger til at Boeing antagelig må overta hele eller deler av regningen etter hvert.

Mandag meldte USAs flytilsyn, Federal Aviation Authority, at godkjennelse av ny programvare i Max-flyet kan ta flere uker lenger enn først antatt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.