Norwegian fikk et overskudd før skatt i årets andre kvartal på 111 millioner kroner, og det var omtrent som ventet på forhånd. Bjørn Kjos går av som toppsjef, og samtidig avviser selskapet igjen spekulasjoner at det pågår samtaler om mulig salg til en konkurrent, luftfartsgruppen IAG.

En annen dårlig nyhet torsdag var at selskapet venter et større tap enn ventet knyttet til innleie av reservefly i år, hovedsakelig som følge av flyforbud for Boeing 737 Max. For tre måneder siden var ekstrakostnader for innleie av fly og mannskap – såkalt «wet lease» – beregnet til 500 millioner kroner i år. Nå er anslaget oppjustert til 700 millioner kroner.

Norwegian kan ikke si om selskapet vil gå med overskudd etter skatt i år – men venter et resultat før skatt, avskrivninger og leasing (ebitda) på mellom seks og syv milliarder kroner.

Torsdag falt Norwegian-aksjen på det meste mer enn ni prosent.

Må vente til oktober

Siden oppstarten på langdistanse for seks år siden har Norwegian betalt nær fire milliarder kroner for uforutsett leie av fly og mannskap.

  • I 2013 skyldtes leie hovedsakelig motor- og batteriproblemer på det nye langdistanseflyet Boeing 787 Dreamliner.
  • I årene som fulgte, fikk Norwegian store utfordringer med pilotmangel som følge av en kraftig vekst og for få piloter til å fly i høysesongen på sommeren.
  • I fjor var det nye motorproblemer på langdistanse som ga ekstrakostnader for rundt én milliard kroner.

Og i år er det flyforbud for den nye flytypen Boeing 737 Max – etter to fatale ulykker i Indonesia og Etiopia – som skaper problemer. Amerikanske Boeing har sagt til selskapet at flyene forhåpentlig er tilbake i luften fra september eller oktober i år.

Fungerende konsernsjef Geir Karlsen sier det nye anslaget på 700 millioner skal ta høyde for problemer til slutten av oktober.

– På sommeren er det størst behov for fly, når det er flest passasjerer ute og flyr. Utover høsten blir behovet for å leie fly mindre og mindre. Vi tar også høyde for at de fleste nye Boeing 737 Max-flyene får utsatt levering til neste år, sier han.

«Vår beste gjetning»

Bjørn Kjos vil ikke garantere at 737 Max-flyet er tilbake i oktober.

– Man kan ikke være sikker på noe som helst. I starten var det snakk om at flyene skulle stå på bakken i noen uker. Det er vår beste gjetning. Ut fra det vi forstår og hører fra Boeing, tror vi nå at det skjer i september eller oktober.

Han tror kundene vil ha stor tillit til flytypen når det er tilbake i drift.

– Så mye som Max-flyet er gransket, blir det den sikreste flytypen du kan krabbe inn i, sier Kjos.

I sommer har Norwegian blant annet leid inn en 25 år gammel jumbojet av typen Boeing 747 fra spanske Wamos Air for å fly nordmenn på ferie til Middelhavet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.