Norwegian fikk et underskudd i årets første kvartal på 1,98 milliarder kroner før skatt. På forhånd hadde analytikerne ventet et underskudd på 2,2 milliarder kroner, ifølge TDN Direkt.

I samme periode i fjor var underskuddet på 515 millioner kroner, altså kun en fjerdel av årets tap. Første kvartal er det svakeste resultatmessig i en bransje der lønnsomheten svinger mye.

Underskuddet i første kvartal er like fullt betydelig lavere enn i fjerde kvartal 2018 da Norwegian tapte 3,9 milliarder kroner før skatt. Norwegian-aksjen tok torsdag morgen av på Oslo Børs og er etter en snau times handel opp 5 prosent.

– Jeg er fornøyde med den positive utviklingen dette kvartalet til tross for 737 Max-problemene, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Han venter nå at 737-Max-flyene kan bli stående på bakken til over sommeren.

– Vi har mange 737 Max som skulle ha vært levert nå og som allerede skulle ha vært på vingene. Vi venter ikke at disse vil fly denne sommeren, sier Bjørn Kjos.

Norwegians finansdirektør, Geir Karlsen, sa under sin presentasjon at selskapet nå venter at 737-Max-flyene tidligst kommer på vingene igjen i august.

Bjørn Kjos tror at flyselskapet vil klare å dekke flybehovet med egne og innleide fly.

– Vi har to Dreamlinere som vi kan sette inn for å erstatte 737 Max i sommer, sa Bjørn Kjos.

Taper halv milliard på 737 Max

Norwegian skriver i sin kvartalsrapport at booking-nivået frem mot sommeren er «akseptabelt», men at det er negativt påvirket av 737 Max 8-problemene. Norwegian venter samtidig noe høyere enhetskostnader enn tidligere signalisert for 2019.

«Den oppdaterte guidingen inkluderer negative effekter knyttet til flyforbudet for 737 Max 8 med opptil 500 millioner kroner», skriver Norwegian.

– Dette er kostnadene frem til midten av august, presiserte finansdirektør Geir Karlsen under sin presentasjon.

Bjørn Kjos mener at det utover dette vil være begrensede negative konsekvenser av at 737 Max-flyene fortsatt står på bakken.

Vi vil ikke bli like hardt rammet av 737 Max-problemene som vi ble for noen år siden med motorproblemene til Dreamlineren, sier Kjos

Han påpeker at de store Dreamliner-flyene har mange flere seter enn 737 Max-flyene og at erstatningsutbetalingene til passasjerene ved kanselleringer og forsinkelser dermed blir mye mindre for 737-flyene.

Utsetter flyleveranser

Norwegian meldte onsdag kveld at selskapet er blitt enige med flyprodusenten Airbus om å restrukturere leveringsplanen for flyene Norwegian har bestilt. Flyselskapet har også inngått lignende avtaler med Boeing om utsatt leveranse. Ifølge Norwegian vil utsettelsene reduserer kapitalbehovet med over 18 milliarder kroner i 2019 og 2020.

Finansdirektør Geir Karlsen sa under torsdagens resultatpresentasjon at selskapet nå føler seg ferdig med restruktureringen av ordreboken for fly.

Norwegian-ledelsen har senest i april stått fast på forventninger om overskudd for hele året. I mars fikk det inn tre milliarder kroner i frisk kapital fra eierne, og har solgt og utsatt levering av fly for å styrke kontantbeholdningen.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos sa torsdag at han ikke venter at selskapet vil trenge ytterligere tilførsel av kapital de neste 12 til 18 månedene.

Norwegian er rammet av flyforbud for Boeing 737 Max etter to fatale ulykker med flyet på et halvår. Norwegian har 18 fly av denne typen og skal ha 34 ved utgangen av året. For øyeblikket leier selskapet fly med eget mannskap fra andre leverandører og egne reservefly for å få alle passasjerer av gårde.

Omsetningen til Norwegian i første kvartal var på 8 milliarder kroner, og på forhånd var det ventet like over 8,1 milliarder kroner. I samme periode i fjor var det på rundt syv milliarder kroner.

Tilbake tidligst i juli

Onsdag ble det kjent at Boeing håper å få 737 Max-flyet tilbake i drift fra juli av.

Det er satt opp en flernasjonal enhet som skal godkjenne de nye systemene om bord i flyet. Enheten heter Joint Authorities Technical Review (JATR) og omfatter USAs flytilsyn Federal Aviation Authority (FAA), det europeiske tilsynet EASA og myndigheter i Australia, Brasil, Canada, De forente arabiske emirater, Japan, Indonesia, Kina og Singapore.

Første møte i JATR er 29. april og arbeidet er ventet å ta 90 dager, det vil si til utgangen av juli.

En godkjennelse av flyet for vanlig bruk kan komme før det: Nyhetsbyrået Reuters meldte onsdag at Boeing i samtaler med flyselskaper har sagt at en godkjennelse fra FAA kan komme allerede tredje uken i mai og at flyene kan være i luften fra midten av juli.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.