Norwegian-sjef Bjørn Kjos (71) står midt i en kamp om lavprisselskapet han startet for vel 15 år siden. På en luftfartskonferanse i Brussel tirsdag vil mange ha en bit av ham. Den mektige toppsjefen Carsten Spohr (51) i tyske Lufthansa rakk ikke hilse på Kjos, men de to kan få mer å gjøre med hverandre.

De to var blant bransjetopper dagen etter at Spohr sa Lufthansa vil vurdere å legge inn bud på selskapet.

Spohr ville ikke snakke med mediene og svarte følgende da NRK ba om en kommentar på vei ut døren og inn i en ventende taxi:

– Norway is a nice country!

Hvis Lufthansa gjør alvor av planene, er det høyst uvisst om Norwegian kan leve videre som et eget flyselskap i fremtiden.

Spohr har gjentatte ganger sagt at den tyske giganten ønsker å smelte sammen flere lavprisselskaper til ett – i det raskt voksende datterselskapet Eurowings. Han sier Eurowings skal være en base for konsolidering av lavprisselskaper.

På spørsmål fra DN om det er planene også for Norwegian, svarer Spohr:

– Vi gir ingen ytterligere kommentarer i dag.

Spohr sa han var sen til et styremøte i Brussels Airlines, et annet selskap han vil ta inn i Eurowings.

Flere kom etter IAG

Interessen for Norwegian har oppstått etter at spansk-britiske International Airlines Group (IAG), som blant annet eier British Airways, sa det har kjøpt en del av aksjene i Norwegian og vil by på selskapet.

Bjørn Kjos var en populær mann på luftfartskonferanse i Brussel tirsdag.
Bjørn Kjos var en populær mann på luftfartskonferanse i Brussel tirsdag. (Foto: Fartein Rudjord)

Etter at IAG meldte seg i april, har Norwegian-aksjen steget over 50 prosent.

Nå er også Lufthansa kommet frem i lyset.

– Jeg er ikke så veldig overrasket. Dette kommer som en følge av at IAG meldte interesse, sa Kjos til DN mandag.

Han gjentok at det er flere selskaper som har tatt kontakt etter IAG.

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH) har fulgt flybransjen tett like lenge som lavprisselskapet til Kjos har vært på vingene.

Han er fortsatt usikker på om Kjos og co. er villig til å selge seg ut av Norwegian.

– Det er ikke opplagt, sier Steen.

«Et vanskeligere valg»

Om en mulig budkrig, sier han:

– Det er klart at Norwegian kan komme i en situasjon der de to store konkurrerer om å kjøpe dem. Da vil prisen trolig bli høyere enn det IAG har tilbudt, og sånn sett får Kjos et vanskeligere valg, sier Steen.

Kjos har flere ganger de siste ukene sagt at han synes det er for tidlig å selge Norwegian.

– Vi har vært gjennom en lang vekstfase som når toppen i sommer. Først nå kan vi begynne å høste av det, sier Kjos i Brussel.

Steen tror styret til slutt kan bli tvunget til å selge. DN har tidligere skrevet at eierprinsipper gjør at styret ikke bare kan følge gründernes magefølelse.

– Skal vi tro ledelsen og Kjos, mener de at det ligger verdier i selskapet som ikke er tatt ut av markedet og at det vil bli synlig senere. Men er man bare litt risikoavers, så vil jeg jo tro at et tilstrekkelig godt tilbud er vanskelig å si nei til både for ledelse og aksjeeiere, sier Steen.

Vil bygge lavprisgigant

Lufthansa har gjennom ti år gjort oppkjøp av flere flyselskaper og de siste årene har det for Spohr handlet om å bygge en stor lavprisaktør gjennom datterselskapet Eurowings.

  • Etter kollapsen i Air Berlin i fjor, har Lufthansa overtatt en stor del av flyene og lagt det inn i Eurowings.
  • Spohr har sagt at han ønsker å flytte et annet datterselskap, Brussels Airlines, inn i Eurowings.
  • Eurowings har også startet en rekke lavprisflyvninger til Thailand, Nord- og Mellom-Amerika, akkurat som Norwegian.

Han er klar på at Eurowings skal være en aktør som samler flere av selskapene i spill i Europa.(Vilkår)

Om fem år flyr du kanskje elektrisk
Widerøe-sjef Stein Nilsen mener det ikke er urealistisk at elektriske fly kan være i rutetrafikk i 2023-2024. Den første flygningen i Norge med elektrisk fly fant sted på Gardermoen mandag.
01:59 Min
Publisert: