Fallende oljepriser gir i utgangspunktet lavere drivstoffkostnader for flyselskapet Norwegian og toppsjef Bjørn Kjos. Men i november ga i stedet den «gode nyheten» om oljeprisfall en ekstra smell i regnskapene.

Flyselskapet har nemlig prissikret deler av drivstofforbruket sitt fremover, og det kostet dyrt da prisene falt. Bare i november hadde Norwegian et tap på 1,2 milliarder kroner på prissikringen, viser selskapets månedsrapporter.

På to måneder, fra 3. oktober, har oljeprisen stupt hele 29 prosent.

Samlet for oktober og november var tapene på 1,3 milliarder kroner. Dette inkluderer også tap på 1,5 milliarder kroner som ennå ikke er realisert. Hva tapene blir til slutt, vil vises når Norwegians opsjoner og terminkontrakter, altså finansielle kontrakter på drivstoff, kommer til forfall.

Sikrer mer

Norwegian hadde ved utgangen av november langsiktig prissikring av totalt 529.500 tonn drivstoff, til en snittpris på 683 dollar per tonn.

– Vi har hedget cirka 30 prosent av totalt forbruk for 2018, 35 prosent for 2019 og i overkant av 50 prosent for første halvår 2019. Hedgingposisjonen for 2019 har økt siden oktober (som det fremkommer av trafikkrapporten), skriver presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian i en epost.

– Tapet skyldes at drivstoffprisen har falt (og bunnet ut siste dagen i november). Fuelprisen har imidlertid kommet noe opp denne uken, og tapet er dermed p.t. noe lavere enn det var end-november, fortsetter hun.

De månedlige trafikkrapportene fra Norwegian viser at selskapet reduserte prissikringen i fjor høst, men at drivstoffvolumet som er sikret har økt jevnt og trutt siden. Sammenlignet med i januar er volumet som Bjørn Kjos og Norwegian prissikret mer enn tredoblet.

Lavere drivstoffpriser er isolert sett positivt for flyselskapene, men regnestykket avhenger av hvor stor andel av drivstoffet frem i tid som er kjøpt til fastpris. Jo større andel som er prissikret, jo mindre kan Norwegian glede seg over billigere drivstoff.

Norwegian-aksjen raste 8,5 prosent på Oslo Børs etter slipp av novembertallene torsdag. Selv om trafikken økte med 26 prosent, viste tallene at selskapet slet med å fylle setene.

Fjerde avsnitt er rettet: Tapene på 1,5 milliarder kroner er urealisert.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

På toppen av Petter Stordalens giganthotell midt i Oslo, legger gründerne et helt spesielt tak
– Klart at det er litt rart i november.
03:34 Min
Publisert: