Norwegian meldte torsdag ved 12-tiden at det har inngått en intensjonsavtale med flyselskapet Jetblue i USA om et omfattende kommersielt samarbeid. Norwegian-kursen reagerte straks med en oppgang på over seks prosent.

Norwegians fungerende konsernsjef Geir Karlsen sier om avtalen:

– Dette samarbeidet vil gi reisende enda flere valgmuligheter. Jetblue er det største flyselskapet på flere av våre største USA-baser, som New York og Fort Lauderdale, noe som vil gi våre og Jetblues kunder tilgang til et stort rutenett på begge sider av Atlanteren.

Kjos ledet an arbeidet

Norwegian-gründer Bjørn Kjos (73) meldte i sommer at han var klar for å trappe ned som toppsjef og få uker senere var han gått av.

Allerede før avgangen varslet Kjos gjennom DN at han ville ta en rolle som spesialrådgiver og finne langsiktige samarbeidspartnere for selskapet.

Kjos skal ha vært mye involvert i arbeidet, særlig da han var toppsjef, men kilder i selskapet understreker at personer i flere avdelinger har vært sentrale for å få en avtale i havn de siste månedene.

Torsdag var ikke Kjos tilgjengelig ved selskapets hovedkontor på Fornebu.

Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen sier om arbeidet internt:

– Den intensjonsavtalen er noe ledelsen i selskapet har nevnt i mange sammenhenger og jobbet med over tid. Det er flere her i Norwegian som har bidratt – dette er lagarbeid.

Gjennom årene har Kjos utviklet et nært forhold til mange av toppene i bransjen internasjonalt.

– Jeg kan for eksempel hjelpe med å finne flere samarbeidspartnere som kan bidra med passasjerer inn i rutenettverket vårt, sa Kjos i sommer.

I dag har Norwegian en langsiktig avtale med britiske Easyjet som sender mange av kundene videre på Norwegians langruter. Kjos har ved flere anledninger nevnt nettopp Jetblue som en mulig samarbeidspartner.

Få måneder senere har Norwegian landet det første internasjonale avtalen på et annet kontinent.

I sommer utdypet Kjos:

– Jeg er sikker på at det kan bli flere, for eksempel i USA og Asia.

Sandaker-Nielsen skriver at avtalen med Easyjet fyller «halvannet» langdistansefly fra Gatwick til USA hver dag:

– Avtalen med Jetblue vil bli annerledes, fordi det vil være et mye tettere samarbeid der kundene bestiller en gjennomgående reise med begge selskap og får sjekket inn bagasjen hele veien.

Analytiker: «Sterkt nettverk»

Analytiker Andrew Lobbenberg i HSBC i London har lenge vært bekymret for Norwegians finansielle situasjon og mangslungne utfordringer, med svake anbefalinger på aksjen.

Han peker på Norwegian lenge har sagt at de ønsker en samarbeidspartner i USA for å støtte langdistansevirksomheten, lik samarbeidet med britiske Easyjet på Gatwick-flyplassen i London.

– Jetblue har et sterkt innenriksnettverk på JFK (hovedflyplassen i New York), og som nøkkelrival til de etablerte amerikanske flyselskapene, var dette en åpenbar partner. Mulighetene for å koble nettverkene bør absolutt være betydelige, selv om den økonomiske innvirkningen for Norwegian trolig vil være beskjeden, som også er tilfellet med Easyjet-samarbeidet, sier Lobbenberg til DN.

Analytiker Martin Stenshall, Danske Bank.
Analytiker Martin Stenshall, Danske Bank. (Foto: Mikaela Berg)

Han støttes av analytiker Martin Stenshall i Danske Bank, som omtaler Jetblue-avtalen som «helt klart positivt».

– Vi mener dette rutesamarbeidet er veldig interessant ettersom Norwegians tilbud til langdistansekundene vil forbedres betydelig, skriver Stenshall i en oppdatering torsdag.

Danske Bank har en kjøpsanbefaling på Norwegian. HSBC har imidlertid lenge vært negativ til Norwegian-aksjen, og Lobbenberg sa før sommeren at han tror at Norwegian ikke kommer til å levere på kostnadskuttene selskapet har varslet for de neste to årene.

Bare Norwegian flyr langt

Jetblue er USAs sjette største flyselskap og omtales både som et lavprisselskap og som en hybrid mellom lavpris og et klassisk selskap, med et oppgradert servicenivå. Det har store knutepunkt i byer på østkysten av USA, som New York, Boston, Fort Lauderdale og Orlando.

Jetblue er større enn Norwegian, målt i antall fly og passasjerer. Men på ett viktig område skiller de seg: Norwegian er alene om å tilby langdistanseflyvninger mellom kontinenter.

Jetblue samarbeider med flere selskaper i Europa, blant annet tyske Lufthansa, som i mange år eide 19 prosent av Jetblue, men solgte seg ut i 2015.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.