Torsdag morgen la Norwegian frem trafikktall for november. Selskapet fløy rundt 2,3 millioner passasjerer forrige måned – en kraftig nedgang på 21 prosent fra samme måned i 2018. Målt i produserte setekilometer er nedgangen på 27 prosent.

Norwegian har tidligere signalisert at de venter en nedgang i produksjon, og dermed passasjerer, på rundt ti prosent i tiden fremover. Nedgangen i november er altså dobbelt så stor som det selskapet tidligere har signalisert.

– Jeg er godt fornøyd med at vi fortsetter å levere økte enhetsinntekter, høyere fyllingsgrad og bedre punktlighet. Den planlagte kapasitetsreduksjonen påvirker tallene positivt, i tråd med strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen, i en pressemelding.

Norwegian har i løpet av det siste året gjort en helomvending. Etter kriseemisjonen i mars gjorde Norwegian-gründer Bjørn Kjos det klart at selskapet måtte kutte i vekstplanene, legge ned ulønnsomme ruter og baser, og få opp lønnsomheten.

Fungerende konsernsjef og finansdirektør Geir Karlsen er fornøyd med et selskapet bedrer lønnsomheten.
Fungerende konsernsjef og finansdirektør Geir Karlsen er fornøyd med et selskapet bedrer lønnsomheten. (Foto: Per Thrana)

Høyere billettpriser

I oktober fraktet selskapet 3,1 millioner passasjerer. Dette var en nedgang på 8 prosent sammenlignet med året før. Samtidig steg lønnsomheten. Dette har vært gjennomgående: færre passasjerer, men bedre lønnsomhet.

Dette er også historien for Norwegian i november. I luftfartsbransjen opererer man med to viktige inntektsmål, «yield» og «rask». For Norwegian er det gode nyheter at begge fortsatt utvikler seg positivt.

  • Inntekten per passasjer per kilometer (yield) steg med 12 prosent i november til 0,37 kroner, målt mot samme måned året før.
  • Inntekt per sete per kilometer (rask) steg med 18 prosent i november til 0,31 kroner.

Aksjemarkedet liker det de får servert. Aksjen stiger over fem prosent rett etter åpning på børsen.

I en oppdatering skriver analytiker Martin Stenshall i Danske Bank at utviklingen i yielden er veldig sterk. Danske Bank ventet på forhånd at den skulle stige med fire prosent, mens fasit ble 12 prosent.

– Vi mener yielden på langdistanse fra de nordiske landene har vært svak, og at dette er hovedgrunnen til å kutte rutene fra Stockholm og København, skriver Stenshall.

I slutten av november annonserte selskapet at det kutter alle langdistanseruter fra Stockholm og København.

Danske Bank anbefaler kjøp av Norwegian-aksjen og har et kursmål på 55 kroner. Aksjen står torsdag formiddag 38,5 kroner. Dersom Stenshall får rett, vil dette bety en stigning på over 40 prosent.

Tatt grep

Da Geir Karlsen tok over som fungerende konsernsjef i juli, satt han i gang en rekke endringer. Karlsen kom inn med ett mål for øye: snu flyselskapet fra vekst til lønnsomhet. I den korte tiden Karlsen har hatt hendene på rattet har han gjennomført en rekke tiltak for å bremse veksten og sikre god likviditet.

I slutten av november ble det klart at tidligere Europa-sjef i Circle K, Jacob Schram, blir ny konsernsjef i flyselskapet Norwegian fra starten av januar 2020.

Styreleder Niels Smedegaard (tv) presenterte Jacob Schram som ny Norwegian-sjef under pressekonferanse på Fornebu.
Styreleder Niels Smedegaard (tv) presenterte Jacob Schram som ny Norwegian-sjef under pressekonferanse på Fornebu. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Hentet kapital

Da selskapet la frem resultatet for tredje kvartal, så man også resultater av endringene. Resultat før skatt endte på 2,2 milliarder kroner i kvartalet, mens analytikerne ventet 1,9 milliarder kroner. I samme periode i fjor var det på 1,6 milliarder kroner.

På tross av at Norwegian har iverksatt en rekke tiltak for bedre lønnsomheten har ikke det siste året bare bydd på gode nyheter. I starten av november måtte selskapet hente 2,5 milliarder kroner. Dette var tredje gang på Norwegian har hentet penger på halvannet år.

Selskapet har slitt kraftig med blant annet Max-situasjonen hengende over hodet, der Boeing sine 737-Max fly er parkert verden over etter to fatale ulykker det siste drøye året. Aksjekursen har falt med 62 prosent så langt i år. Siden april har kursen vaket rundt 40 kroner aksjen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.