Bjørn Kjos, hans familie og forretningspartner Bjørn Kise har i løpet av våren solgt seg kraftig ned i Norwegian. Nå viser ferske aksjonærlister at de, gjennom selskapet HBK Holding, ikke lenger er å finne blant de 50 største aksjonærene i selskapet. I forrige uke eide de rundt to prosent i Norwegian. Dette tilsvarte 3,2 millioner aksjer. Flyselskapet har før børsåpning tirsdag en markedsverdi på 1,4 milliarder kroner. Selskapet har falt 78 prosent på børsen i år.

Nå er Kjos og Kise ikke engang blant selskapets 50 største aksjonærer. Det vil si at de eier under 0,15 prosent av aksjene i selskapet. Kjos og Kise fortsetter dermed veien ut av selskapet som de to grunnla. De to er ute av styringen av selskapet, og deres felles investeringsselskap HBK Holding har solgt seg gradvis ned i flyselskapet, et nedsalg som har tiltatt under koronakrisen.

For rundt ett år siden eide HBK 17 prosent av Norwegian.

Styrke likviditeten

Kise og Kjos har tidligere lånt ut aksjer til shortere i selskapet. De kan også ha utlån til shortere nå, men det er lite sannsynlig. Den 25. mars – for vel tre uker siden – sendte HBK Holding ut en melding om at det tilbakekaller alle aksjer som er utlånt og vil disponere dem selv. Deretter fortsatte HBKs salg av Norwegian-aksjer frem mot påske.

Kise uttalte til DN i mars at familiene jobber målrettet med å styrke likviditeten i selskapet.

– Ting skjer fort nå, og vi ønsker å styrke likviditeten noe. Derfor velger vi å selge en del aksjer for å være på den sikre siden. I disser tider kan det være gull verdt å ha litt ekstra penger i banken. Kriser gir også store muligheter for dem som holder kruttet tørt, sa han.

Forrige uke annonserte Norwegian forslag til ny kriseplan. Dette forslaget kan potensielt vanne ut dagens aksjonærer kraftig. Hvis all gjeld omdannes til egenkapital, kan 96 prosent av aksjonærverdiene viskes ut.

Kriseplan lagt frem

Forslaget til kriseplan fra Norwegian inkluderer omfattende tiltak:

  • Deler av gjelden hos leasingselskaper, banker og andre kreditorer søkes konvertert til aksjer i Norwegian.
  • Bruk av andre finansielle instrumenter til å konvertere annen relevant gjeld til egenkapital eller andre egenkapital-instrumenter.
  • Hele eller deler av obligasjonslånene konverteres til aksjer i Norwegian.
  • Gjennomføring av en etterfølgende rettet emisjon med mulig fortrinn til eksisterende aksjonærer.

Resultatet av dette kan bli en kraftig utvanning av dagens aksjonærer.

– Aksjonærene har uansett tapt mesteparten av sine penger, sa NHH-professor Thore Johnsen til DN forrige uke.

DN har spurt Bjørn Kise om de nå har solgt seg helt ut av selskapet. Foreløpig har han ikke besvart DNs spørsmål.

Tirsdag faller Norwegian over 60 prosent. Selskapet er nå verdt drøye 500 millioner kroner. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.