Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos venter trippelsmell når kulden setter inn.

– Vi går nå inn i en periode preget av generelt lavere etterspørsel, tøff konkurranse og høy oljepris, noe som gjør at det blir enda viktigere å fortsette arbeidet med å redusere selskapets kostnader, sier Kjos i en pressemelding.

Kjos' lavprisselskap la tirsdag frem ferske trafikktall for oktober. Veksten fortsetter som ventet etter at flyselskapet fraktet 3,38 millioner passasjerer i oktober, tilsvarende en vekst på åtte prosent på årsbasis. Norwegians inntekter falt derimot fra samme periode i fjor.

Inntektene faller

Inntektsutviklingen er noe investorene er svært opptatt av. Hvis inntektene på billetter faller, betyr det at fortjenesten på billetten blir lavere, og det kan ramme overskuddet i Norwegian.

  • I oktober falt inntekten per passasjer per kilometer (yield) med to prosent til 0,38 kroner målt mot samme måned året før.
  • Også et annet inntektsmål, RASK (inntekt per sete per kilometer), falt med fem prosent til 0,33 kroner.

Fyllingsgraden, altså hvor stor del av flyene som fylles opp, falt med 2,4 prosentpoeng til 85 prosent i oktober.

Kenneth Sivertsen, analytiker i Pareto Securities.
Kenneth Sivertsen, analytiker i Pareto Securities.

– Tallene som ble lagt frem, var litt på den svake siden, der særlig fyllingsgraden dro ned. Yielden kom også under forventning, men det ser ut til at selskapet justerer opp prisene på bekostning av fylling av flyene. Utfordringen for Norwegian er at de leverer tall som er under 2017-nivå, samtidig som kostnadene øker betydelig med høyere oljepris og sterkere dollar, sier Sivertsen.

– Det ble ikke en fest i fjerde kvartal i fjor og tallene for november tilsier at resultatet skal ytterligere ned i år. Vi ser også at etterspørselen for kortdistanseflyvninger er svak og booking fremover gjør at vi antar dette blir å fortsette en stund, legger han til.

«Det er ganske tynt»

For flyselskapene er vår- og sommermånedene den perioden hvor pengene skal tjenes inn, før det går mot tøffere tider i vinterperioden. Norwegian har over en lengre periode hatt en presset egenkapital og høy gjeld, men forrige uke fikk Norwegian en halv milliard i friske penger etter å ha solgt fem fly.

– Det ser ut som selskapet går mot en utfordrende og tøff vinter. Noe som blir å prege hele flybransjen. Norwegian må nok gjøre flere grep, blant annet fortsette å selge unna fly og dermed redusere antall ruter som går i tap, som igjen kan støtte opp under den bokførte egenkapitalen, sier Sivertsen.

Norwegian hentet mot slutten av mars 1,3 milliarder kroner for å oppfylle selskapets lånevilkår som sier at selskapet må ha en bokført egenkapital på minst 1,5 milliarder kroner.

– Basert på Paretos estimater vil den bokførte egenkapitalen komme rundt 1,6 milliarder kroner i første kvartal 2019, som er tynt gitt lånekravene på 1,5 milliarder. I tillegg kommer et bokført tap på Norwegian Finans Holding, dersom det ikke tar seg betydelig opp i løpet av året, og et tap på drivstoffsikring på 228 millioner kroner, forteller Sivertsen.

– Skulle Norwegian komme i brudd på lånevilkårene, må det tilpasse seg den situasjonen, legger han til.

Analytikeren sier tapene nå må reduseres.

– Norwegian har sagt at de skal kutte kostnadene med to milliarder kroner neste år, i tillegg til å bedre regularitet for å unngå en milliard i ekstrakostnader i 2019. Klarer selskapet det, er de langt på vei, men med tøffe vintere så må det skje fort, og det er det man er usikker på om de klarer, sier Sivertsen.

Kraftig børsløft i år

Aksjekursen til Norwegian har vært turbulent i år, hovedsakelig på grunn av det britiske flyselskapet IAGs ønske om å kjøpe den norske lavprisgiganten. I flere omganger har IAG gitt bud på Norwegian, men har ikke lykkes.

Hittil i år har aksjen steget 29 prosent på Oslo Børs.

– Tallene tilsier ikke at aksjen skal opp i dag, heller tvert imot. Den skal nok noe ned, sier Sivertsen.

Siste løft kom etter at Norwegian la frem tall for tredje kvartal. Det var som ventet et milliardoverskudd, men Norwegian luftet samtidig en plan om et mulig samarbeid med en finansiell aktør om å skille en stor del av flyene ut i et delt selskap.

– Det sikrer finansiering både på det vi har innbetalt av lån og de nye flyene. Det er en så sterk aktør at ikke noe av det vil by på problemer å få finansiert, sa Kjos i forbindelse med resultatfremleggelsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

I en av Norges fremste fiskebyer, merker de endringene i sjømattrendene tydelig
– Sjøen er jo rett der ute.
01:29
Publisert: