Norwegian fikk et overraskende overskudd før skatt på 370 millioner kroner i årets andre kvartal.

På forhånd hadde analytikere i fem meglerhus lagt til grunn et underskudd før skatt i andre kvartal på 701 millioner kroner i snitt, ifølge TDN Direkt.

Omsetningen endte på 10,2 milliarder kroner i årets andre kvartal. Her hadde analytikerne på forhånd ventet 10,5 milliarder kroner i snitt.

– Selv om vi er på toppen av vekstfasen klarer vi å legge frem et overskudd og lavere enhetskostnader i andre kvartal. Fremover vil veksten avta og vi vil høste det vi har sådd til fordel for våre kunder, ansatte og aksjonærer, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en melding.

Under pressekonferansen på Fornebu torsdag morgen, utdypet han:

– Resultatet er okay, men ikke bra nok. Vi skal videre.

Reforhandlet og sparte

I samme periode i fjor hadde Norwegian et overskudd før skatt på 862 millioner kroner.

Driftsresultatet før avskrivninger (ebitda) endte på 538 millioner kroner, opp fra 59 millioner kroner i samme periode i fjor.

På pressekonferansen forklarte finansdirektør Geir Karlsen om én av grunnene til det positive avviket:

– Vi har hatt samtaler med flere leverandører og fått bedre vilkår fremover. Det vil gi oss store besparelser, sier Karlsen.

Han sier det er tatt med som en positiv engangseffekt på 400 millioner kroner i kvartalet. Han legger deretter til at en mindre del av beløpet vil ha effekt i kvartalene og årene fremover.

Valutagevinster

I kvartalsrapporten står det at enhetskostnaden (kostnad pr. sete pr. kilometer), inklusive drivstoff, endte på 0,41 kroner i andre kvartal. Det er langt bedre enn samme kvartal i fjor var det på 0,43 kroner.

Resultatet var positivt påvirket av valutaeffekt på 180 millioner kroner i omregning av arbeidskapital og en gevinst på 254 millioner kroner fra terminkontrakter på valuta og drivstoff. I samme kvartal i fjor var denne effekten på minus 197 millioner kroner.

Totalt sett inneholder regnskapet finansielle valutagevinster på 448 millioner kroner.

Norwegian får blant annet merke at oljeprisen har steget kraftig fra nivåer rundt 45–50 dollar fatet i fjor til nær 80 dollar fatet denne sommeren. Det gjør at drivstoffkostnadene stiger kraftig. DN skrev i vår at selskapet hadde sikret rundt 27 prosent av forbruket for inneværende år.

I tillegg har Norwegian hatt høye kostnader til opplæring av nytt mannskap på langdistanse det siste året.

Venter å bli svekket av varmen

Norwegian skriver at etterspørselen for reiser med Norwegian og forhåndsbestillinger har vært tilfredsstillende inn mot tredje kvartal i 2018, men at de nå forventer færre hoppe-på-turer i tredje kvartal på grunn av en varm sommer i Norden.

– Jeg er også ekstremt glad og takknemlig for at vi over de siste seks månedene har mottatt ti ulike utmerkelser, sier Kjos i meldingen, som viser til at selskapet har fått pris for både beste lavprisselskap i Europa og en utmerkelse fra den amerikanske ambassaden til Norge.

– Det viser at det vi har oppnådd så langt i USA blir tatt godt imot og anerkjent av den amerikanske regjeringen, sier Kjos.

Fortsatt stor oppgang

Norwegian-aksjen er fortsatt opp vel 35 prosent hittil i år, og det meste av oppgangen kom etter at spansk-britiske International Airlines Group (IAG) meldte om kjøp av en aksjepost i Norwegian i april, og varslet at det vil by på selskapet.

Norwegian hadde like i forkant fulltegnet emisjon av 1,5 milliarder kroner i frisk egenkapital.

Fem meglerhus venter at årsresultatet før skatt vil ende på minus 568 millioner kroner i 2018, sammenlignet med minus 2,6 milliarder kroner i 2017.

Tre analytikere anbefaler «kjøp» av Norwegian, mens to anbefaler «hold».(Vilkår)

USAs president kritiserer Nato-landene for handel med Russland
Donald Trump møtte Nato-sjef Jens Stoltenberg til frokostmøte før Nato-toppmøtet.
03:22 Min
Publisert: