Torsdag morgen la Norwegian frem sine trafikktall for juni, som viste at selskapet fraktet snaut 3,48 millioner passasjerer forrige måned. Dette er en liten nedgang sammenlignet med samme periode i fjor.

Like fullt steg aksjen kraftig fra start torsdag og var etter et fem minutters handel opp 3,9 prosent.

I luftfartsbransjen opererer man med to inntektsmål, «yield» og «rask». For Norwegian-sjef Bjørn Kjos er det gode nyheter at begge fortsatt utvikler seg positivt.

  • Inntekten per passasjer per kilometer (yield) steg med 9 prosent i juni til 0,45 kroner, målt mot samme måned året før.
  • Inntekt per sete per kilometer (rask) steg med 10 prosent i juni til 0,42 kroner.

Flyprodusenten Boeing sliter fremdeles med manglende tillatelser til å fly sine 737 Max-fly, etter at to av flyene har styrtet.

Myndigheter over hele verden avventer nå granskningen av ulykkene, og selskapets arbeid med å sikre at flyene er trygge å fly med. Dette har også påvirket Norwegian som har 18 Boeing 737 Max-fly i sin flåte.

Fullere fly

Kabinfaktoren, altså hvor stor andel av flyets seter som fylles, var på 91,5 prosent i mai. Dette er ett prosentpoeng bedre enn i samme måned 2018.

For flyselskap er det viktig å fly med så fulle fly som mulig for å maksimere lønnsomheten.

- Trafikktallene viser noe færre passasjerer i juni i år enn i fjor. På langdistanserutene er antall reisende betydelig høyere, mens nedgangen kommer på kortdistanserutene hvor vi har 18 Boeing 737 MAX på bakken samt redusert charterkapasitet, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en pressemelding.

- I juni har vi fått inn enda en Boeing 787 Dreamliner i flåten som nå består av 36 nye, mer drivstoffeffektive langdistansefly, legger han til.

Fornøyd Kjos

Ifølge de ferske trafikktallene fra Norwegian økte total kapasitet med fem prosent i juni, mens totale passasjerreiser økte med 7 prosent.

Like fullt falt altså antall passasjerer Norwegian fløy med rundt 1 prosent. I tillegg til 737 Max-problemene henger dette sammen med Bjørn Kjos sin plan for å øke lønnsomheten i flyselskapet.

Etter kriseemisjonen i vinter gjorde Kjos det klart at selskapet nå måtte kutte i vekstplanene, legge ned ulønnsomme ruter og baser, og ha fullt fokus på å få opp lønnsomheten.

- Strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet ligger fast og enhetsinntektene er nå 10 prosent høyere enn vi rapporterte på samme tid i fjor, noe jeg er godt tilfreds med, sier konsernsjef i Norwegian Bjørn Kjos.

På børs har Norwegian-aksjen fått juling det siste året, og er ned over 60 prosent siden nyttår. Fra en kortsiktig bunn den 12. juni har kursen steget 24 prosent.

Færre passasjerer i mai

Trafikktallene for mai, lagt frem for en måned siden, viste at Norwegian fraktet 3,36 millioner passasjerer. Det var et fall på to prosent fra mai i fjor, men Bjørn Kjos hadde i hvert fall noe å smile for. De to viktige inntektsmålene, «yield» og «rask» steg begge merkbart i mai.

  • Inntekten per passasjer per kilometer (yield) steg med åtte prosent til 0,36 kroner målt mot samme måned året før.
  • Inntekt per sete per kilometer (rask) steg med syv prosent til 0,31 kroner.

Kabinfaktoren, altså hvor stor andel av flyets seter som fylles, var på 86,1 prosent i mai. Det var marginalt lavere enn hva det var i mai fjor da kabinfaktoren var på 86,5 prosent. Den totale trafikken (RPK) økte med fire prosent og kapasiteten (ASK) økte også med fire prosent i mai.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.