Mange av toppene i flybransjen er onsdag samlet under et toppmøte i interesseorganisasjonen Airlines For Europe i Brussel. Flyselskapene står samlet for å påvirke politikere i spørsmål om blant annet nye flyskatter og nye reguleringer. Blant medlemmene i den ett år gamle lobbyorganisasjonen er Norwegian Ryanair, Lufthansa og British Airways (IAG).

Også Norwegian-sjef Bjørn Kjos har tatt turen til Brussel. Da han landet tirsdag kveld, fikk han beskjeden om at Det hvite hus har gitt Norwegian støtte for etablering i USA på langdistanse.

– Det var veldig bra å få den beskjeden. Men det var ikke så uventet, sier Kjos til DN.

Jobber er viktigst

Etter tre års kamp mot fagforeninger og konkurrenter fikk det irske datterselskapet Norwegian Air International (NAI) før jul endelig trafikkrettigheter i USA. President Donald Trumps pressetalsmann kommenterte godkjennelsen mandag.

– Når det gjelder Norwegian er det min forståelse at de har en avtale som gjør at de har 50 prosent mannskap og piloter som er basert i USA. De flyr Boeing-fly. USA har en stor interesse i den avtalen nå, sa talsmann Sean Spicer under en pressebriefing.

Kjos mener Trump-administrasjonen har tatt inn over seg en viktig del av Norwegians satsing på langdistanse.

– Vi har amerikanske ansatte og amerikanske baser fordi det er fornuftig, ikke fordi vi må. Det er sunn fornuft, sier Kjos.

Norwegian har rundt 600 kabinansatte ved basene i New York og Florida, og forbereder stor rekruttering av både piloter og mer kabinpersonell.

Boeing-fly hjelper også

Norwegian har bygget satsingen ved hjelp av helt nye fly fra den amerikanske fabrikken Boeing, Boeing 787 Dreamliner. Valget av Boeing-fly har åpenbart bidratt til å blidgjøre en amerikansk president med mottoet «America First».

– Nå tenkte ikke vi på det da vi kjøpte flyene den gang. For oss handlet det om at flyet passer våre behov best.

– Er du glad du valgte fly fra Boeing, og ikke europeiske Airbus?

– Airbus har også kommet på markedet med et langdistansefly (Airbus A350, red.anm.) som sikkert er veldig bra. For oss var det naturlig å bruke Boeing uansett, sier Kjos.(Vilkår)

USAs dyreste hjem til salgs
Det kan se ut som et hotell, men dette er hus i Los Angeles til salgs for den svimlende summen 250 millioner dollar. I norske kroner er det 2 milliarder og nesten 85 millioner. Det gjør huset til det dyreste på markedet i USA.
01:26
Publisert: