Norwegian fikk et resultat før skatt på 1,5 milliarder kroner i fjor, og lønnsomheten ble kraftig forbedret gjennom fjoråret. Likevel ble det lunken mottagelse i aksjemarkedet. Aksjekursen har vært ned over fem prosent i timene etter børsåpning torsdag.

– Det er vel kostnadsnivået mange ser på, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos om kursutviklingen.

Både DNB Markets og Pareto Securities skriver i en oppdatering torsdag at resultatet var svakere enn ventet, og tynget av høyere kostnader enn ventet.

DNB Markets mener Norwegians rapport «inkluderer svakere enn ventet underliggende resultater og høyere guiding på CASK (enhetskostnad, målt som kostnad pr. sete pr. kilometer, red.anm.)», heter det i rapporten.

Norwegian anslår en enhetskostnad rundt 0,39-0,40 kroner i 2017, mot det tidligere anslaget på 0,38-0,39 kroner.

Pareto mener en slik økning i kostnadsnivået tilsvarer rundt 600 millioner kroner i høyere kostnader årlig.

I 2016 var kostnadsnivået på 0,41 kroner.

Må trene piloter

Bjørn Kjos forklarer økningen i ventet kostnadsnivå fremover med at selskapet får levert ni langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamliner i år. Neste år øker det med ytterligere 11 Dreamliner-fly.

Og først skal hundrevis av piloter gjennom et treningsopplegg.

– Vi øker flyvningene på langdistanse med 60 prosent i år og dobler enda en gang neste år. Det er nesten ikke Dreamliner-piloter på markedet og vi må trene pilotene opp selv. Det drar kostnadsnivået oppover, sier Kjos.

Noen av Dreamliner-flyene skal brukes på kortere strekninger i Europa i år, blant annet fra Oslo til Nice og Barcelona, for å gi pilotene flest mulig flytimer og avganger.

Kjos mener stordriftsfordeler vil gi lavere kostnadsnivå i løpet av neste år.

– Det tar halvannet år å få de stordriftsfordelene vi trenger. Fra 2018 begynner det virkelig å monne, sier Kjos.

Inntektene falt først

I fjor falt inntektsnivået (enhetsinntekt, målt som inntekt pr. sete pr. kilometer, red.anm.) med tre prosent. I fjerde kvartal var nedgangen på 12 prosent fra året før.

Enhetskostnadene falt også med tre prosent i fjor, men enhetskostnader eksklusive drivstoffkostnader steg med to prosent, og det vil si at det var billigere drivstoff som gjorde at kostnadsnivået samlet falt i fjor.

Milliardresultatet i fjor inneholder dessuten rundt 850 millioner kroner i gevinst fra valutakurs og sikring av drivstoff til et bestemt prisnivå. Året før ga det et tilsvarende tap på 515 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik lager du Norges beste pizza
Med denne pizzaen vant Bodil Hasselknippe NM. Pizzaen fylles med en oljebasert saus med rosmarin, ost, chevre rullet i pepper, sprøstekt bacon, rødbetpesto, pinjekjerner, granateple og red rhubarb med granateple-eddik.
00:52
Publisert: