Trafikktallene de siste tre månedene har malt et dystert bilde for Norwegian der flyene er mindre fulle enn vanlig og inntektsnivået faller. I november var trafikktallene knusende for aksjekursen. Aksjen falt 15,4 prosent samme dag som tallene ble lagt frem.

I desember gikk det enda verre.

Til tross for at det ble fraktet 2,77 millioner passasjerer i julemåneden, en oppgang på 15 prosent fra desember i fjor, sliter Norwegian med å fylle flyene helt opp.

Kabinfaktoren, som forteller hvor stor grad av flyene som er fylt opp, falt med seks prosentpoeng til 78,6 prosent. Det betyr at nesten en fjerdedel av setene sto tomme i desember. Kabinfaktoren for desember har ikke vært så lav siden 2013.

Likevel stiger aksjen markant mandag formiddag. Norwegian er opp over syv prosent på Oslo Børs.

Fall i inntektsnivå

Inntektsnivået faller også. Den såkalte «rask» angir inntekten per tilgjengelig setekilometer. Den falt fire prosent på årsbasis. Yielden, inntekten per fløyet passasjerkilometer, steg med fire prosent.

– Trafikktallene for 2018 viser at Norwegians internasjonale fotavtrykk blir stadig sterkere, i tråd med konsernets strategi. Norwegian har gjort betydelige investeringer dette året og går nå inn i en fase med betydelig lavere vekst. Vi har justert ruteporteføljen og kapasiteten fremover, og har tilpasset ruteprogrammet til vintersesongen, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en pressemelding.

Han sier at konkurransen også har vært tøff i 2018 og at en høy oljepris og andre operative utfordringer har påvirket resultatene.

– Ikke minst har utfordringer med Rolls Royce-motorene påvirket driften i 2018, noe som har gjort at vi har igangsatt en rekke kostnadseffektiviserende tiltak for å styrke selskapet finansielt gjennom 2019, sier Kjos.

Venter tap på 469 mill.

DNB Markets skriver i en analyse mandag at de nå venter et driftsresultat før avskrivninger (ebitda) på minus 469 millioner kroner i fjerde kvartal for Norwegian. I tillegg venter meglerhuset marginale negative revideringer til konsensus for 2018-ebitda.

Ny smell på drivstoff

Norwegian har også hatt store tap på å ha sikret drivstoff-kontraktene mens prisene i markedet har falt. Totalt for fjerde kvartal er tapene på 1,8 milliarder kroner, der urealiserte sikringsposisjoner er på 1989 millioner kroner. Det betyr at tapene bare i desember var på litt over en halv milliard kroner.

«Norwegian har den siste perioden gjort sikringer av drivstoffpriser for 2019. Selskapet har et urealisert tap på denne sikringen pr i dag, men denne er tapsført i regnskapene for 2018. Med hensyn til resultatregnskapet for 2019 anses derfor Norwegian å være godt posisjonert i forhold til sikring av drivstoffpriser, også sammenlignet med andre flyselskaper», skriver flyselskapet i en melding mandag morgen.

Prisen på drivstoff har falt i takt med at oljeprisen også har falt kraftig igjennom høsten. I utgangspunktet er det godt nytt for Norwegian, som langt ifra har sikret alt av drivstoffet sitt til faste priser. Det gjør at kostnadene knyttet til drivstoffkostnader faller.

Tett på brudd

I tillegg har høstens og vinterens børsfall for deleide Bank Norwegian påført flyselskapet papirtap på mange 100 millioner kroner. Det påvirker egenkapital direkte.

Det er ikke bra for Norwegian, som er tett på å bryte med lånebetingelsene som sier at egenkapitalen skal være på minst 1,5 milliarder kroner. Flere analytikere har ropt varsko om at Norwegians egenkapital blir borte vekk i vinter om ikke selskapet får påfyll av penger eller formår selge flere av de 140 flyene konsernsjef Bjørn Kjos har luftet som en mulighet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Fire sparetips som hindrer kontoen å gå tom
02:27
Publisert: