Flyselskapet Norwegian og sjef Bjørn Kjos la torsdag morgen frem sin rapport for andre kvartal, tall som var kraftig preget av engangsposter – og vanskelig å lese.

Analytikerne i DNB Markets er imidlertid sikre på at aksjen skal åpne ned når handelen tar til på Oslo Børs klokken 09.

«Vi anser dette som en negativ rapport for Norwegian Air Shuttle, med betydelig svakere resultater og svakere guiding», skriver analytiker Ole Martin Westgaard i DNB Markets i en oppdatering.

Da de første aksjene i Norwegian ble handlet et drøyt minutt etter klokken ni, var aksjen ned 9,9 prosent. Den har siden kommet seg opp bittelitt, og er ned om lag ni prosent.

Nesten halvering

Han tror analytikerne vil ta ned sine anslag på såkalt justert ebitda, altså brutto driftsresultat der engangseffekter holdes utenom, med rundt 45 prosent.

«Vi mener en negativ aksjereaksjon er berettiget», skriver han.

Meglerhuset Pareto forklarer det svakere resultatet med høyere kostnader.

«Etter våre estimater vil endingen i kostnadsguidingen få en negativ effekt på resultat pr aksje på 15 kroner, hvorav 11 kroner ble realisert i andre kvartal», skriver Pareto ifølge nyhetsbyrået TDN Finans.

Meglerhuset viser til at Norwegian nå anslår enhetskostnaden per passasjer per fløyet kilometer til rundt 42 øre, fra tidligere 39-40 øre.

Norwegian rapporterte om en enhetskostnad på 43 i andre kvartal, en oppgang på ni prosent fra året før. Holdes drivstoff utenfor var kostnaden på 33 prosent, opp syv prosent på årsbasis. Målt i faste valutakurser steg imidlertid enhetskostnaden eksklusive drivstoff med bare fem prosent.

- Vi hadde betydelige ekstrakostnader på leasing av fly, høye oljepriser og flypassasjeravgiften i Norge, som hadde en negativ effekt på resultatet, konstaterer Bjørn Kjos i pressemeldingen torsdag morgen.

Engangs og ebitda

Mens analytikerne hadde regnet med et brutto driftsresultat (ebitda) på 535 millioner kroner i andre kvartal viste Norwegian-rapporten et resultat på bare 59 millioner kroner.

Resultatet var imidlertid påvirket sterkt av engangseffekter, med netto andre tap på 197 millioner kroner i dette kvartal. I dette lå det en nedskrivning på 576 millioner kroner for eiendeler holdt for salg.

Norwegian mener selv en «ren» ebitda var på 301 millioner kroner, der flyskatt er den største faktoren som tynger resultatet. Det såkalte «justerte» ebitda-resultatet var på 256 millioner kroner.

I sitt presentasjonsmateriale torsdag morgen viser Norwegian frem de ulike faktorene som svekket ebitda-resultatet:

Norwegian-pdf. Norwegian-skuff.
Norwegian-pdf. Norwegian-skuff. (Foto: Norwegian)

Andrekvartalstallene i Norwegian ble også sterkt påvirket av en gevinst på 2,1 milliarder etter salget av en del av flyselskapets aksjer i forbrukslånsbanken Bank Norwegian. Den effekten kommer imidlertid lenger ned i resultatoppstillingen, og hjelper ikke på driftsresultatet. (Vilkår)

Et nytt kapittel for Bjørn Kjos
Bli med inn i Bjørn Kjos' splitter nye Boeing 737 Max.
01:48
Publisert: