Torsdag ettermiddag presenterer Norwegian-sjef Bjørn Kjos flyselskapets strategi og planer for 2018. Kjos har tidligere slått fast at 2017 var et dårlig år for lavprisselskapet, og dette avspeiles tydelig i selskapets aksjekurs. Det siste året har Norwegian-kursen falt rundt 35 prosent på Oslo Børs.

– 2017 var et drittår. Ingen grunn til å legge skjul på det, slo Kjos igjen fast under torsdagens presentasjon

Norwegian har i lang tid kjempet for å få tillatelse til å fly over det nordlige Russland. Under torsdagens presentasjon kom han med et nytt hjertesukk over at tillatelsene fortsatt ser ut til å utebli.

– Turismen fra Asia øker voldsomt, men Norge er den store taperen. Sverige, Finland og Island har tatt en mye større bit av denne kaken, sier Kjos.

Han peker på hvilken verdiskaping denne turisttilstrømningen kunne ha skapt i Norge.

Mens Norwegian venter på tillatelsen til å fly over Russland, trøster Kjos seg med at det er folkerike områder i India og Pakistan som Norwegian allerede med dagens regelverk er godt posisjonert til å betjene.

Viktige trafikktall fredag

Fredag morgen klokken åtte legger Norwegian frem sine trafikktall for desember. Da novembertallene ble lagt frem i begynnelsen av forrige måned viste trafikktallene en solid økning i antallet passasjerer, men investorene valgte å fokusere på at lønnsomheten fortsatte å falle, samtidig med at fyllingsgraden i flyene avtok.

Flere analytikere er den siste tiden blitt mer bekymret for Norwegians kraftige vekst og sviktende lønnsomhet. Rett før jul kuttet analysesjef Lars-Daniel Westby i Sparebank 1 Markets sitt kursmål for Norwegian-aksjen fra 240 til 100 kroner og anbefalte sine kunder å selge aksjen.

– Vi ser en høy risiko for at kontantstrømmen fra driften ikke vil være tilstrekkelig for å finansiere Norwegians vekst, skrev Westby i sin analyse.

Problemer med drømmeflyet

Mye av årsaken til at Norwegian oppnår lavere lønnsomhet per fløyet setekilometer skyldes satsingen på langdistanseflyvninger. I løpet av 2018 får Norwegian levert 11 nye Dreamliner-fly fra Boeing og vil dermed ytterligere øke sin langdistansesatsing. I tillegg til dette skal Norwegian motta tolv Boeing 737 Max 8 og to Boeing 737–800.

Lanseringen av Dreamliner ble et teknisk mareritt for flyprodusenten Boeing, med mange problemer og forsinkelser for flyselskapene som først tok flytypen i bruk, deriblant Norwegian. Flytypens barnesykdommer ble etter hvert fikset opp, men i høst har problemene blusset opp igjen på grunn av større slitasje enn ventet og mangel på reservedeler.

Torsdagens Norwegian-flyvning fra Bangkok til Oslo ser ut til å bli hele 19 timer forsinket, etter at det først oppsto tekniske problemer med Dreamliner-flyet, noe som videre førte til utfordringer knyttet til besetningens hviletidsbestemmelser.

Bjørn Kjos sa under torsdagens presentasjon at Norwegian vil satse på større Premium-kabiner i sine nye Dreamlinere på grunn av høy etterspørsel. Norwegian vil satse på høyere flyfrekvens på eksisterende ruter fremfor, åpne nye ruter i 2018.

Ny finansdirektør

Onsdag kom nyheten om at Norwegian ansetter den tidligere John Fredriksen-toppen, Geir Karlsen, som ny finansdirektør. Karlsen har siden 2014 jobbet som finansdirektør i det britiske kjemikalierederiet Navig8 Group, og har tidligere vært finansdirektør i riggselskapet Songa Offshore og tørrlastrederiet Golden Ocean Group.

Frode Foss hadde vært finansdirektør i Norwegian i rundt 15 år da han i sommer overrasket alle med å trekke seg fra stillingen. Siden den gang er det Tore Østby som har vært konstituert finansdirektør i flyselskapet.

Flyselskapet Norwegian har siden i sommer gjennomført to store salg av aksjer i Norwegian Finans Holding (NOFI), eierselskapet bak Bank Norwegian. I juni solgte Norwegian 4,7 millioner Nofi-aksjer og i midten av desember solgte Norwegian ytterligere to millioner aksjer i Bank Norwegian. Flyselskapets eierandel i banken er dermed redusert fra 20 til 16,4 prosent.

Satser i Argentina

Norwegian vil i løpet av 2018 starte oppbyggingen av rutenettet i Argentina. Første innenriksflyvning i Argentina ventes i oktober. Norwegian søkte på rundt 155 ruter og fikk tilslag på rundt 135 av dem, ifølge Bjørn Kjos

– Det argentinske markedet er dårlig dekket opp av eksisterende tilbud, og vi ser derfor et stort potensial, sier Kjos.

Rundt halvparten av de planlagte rutene i Argentina er innenriksflyvninger, mens resten går utenriks.

I Norge har Kjos særlig tro på økt etterspørsel etter flyreiser til Nord-Norge.

– Det er en kraftig økning i turisme til Nord-Norge, særlig er det mange som kommer for å se nordlyset, sier Kjos som nå vil øke antall flyvninger nordover i Norge. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.