Norwegian fikk et resultat før skatt i årets andre kvartal på 111,4 millioner kroner. På forhånd ventet analytikerne et overskudd før skatt på nær 70 millioner kroner, ifølge et snitt blant syv estimater innhentet av Bloomberg.

Dette er en betydelig bedring fra et underskudd før skatt på 1,98 milliarder kroner i første kvartal, men en resultatsvekkelse i forhold til samme kvartal i 2018 da Norwegian leverte et overskudd før skatt på 370 millioner kroner.

Flyforbudet for 737 Max-flyene påførte Norwegian ekstrakostnader på 400 millioner kroner i andre kvartal. Samtidig oppjusterer selskapet anslaget for totalkostnaden knyttet til Max-problemene til 700 millioner kroner for hele 2019.

Torsdag morgen holdt Norwegian-sjef Bjørn Kjos (72) pressekonferanse på Aker Brygge i Oslo – like etter at det også ble annonsert at han går av.

– Forhåpentlig er det min siste presentasjon. Hvis det er noen som tror jeg er lei meg for det – det er jeg ikke. Jeg er langt på overtid, sa Kjos på podiet.

I en pressemelding sier han:

– Norwegians andre kvartalsresultat viser at vi leverer på vår strategi om å bevege oss fra vekst til lønnsomhet. Til tross for operasjonelle problemer utenfor vår kontroll, som flyforbudet for 737 Max-flåten, leverer vi de høyeste driftsinntektene for andre kvartal i selskapets historie.

Driftsinntektene i kvartalet var på 12,2 milliarder kroner, opp fra 10,2 milliarder i samme kvartal året før. Kjos legger til at billettsalget har vært godt for sommersesongen og at etterspørselen ser bra ut i de kommende månedene.

Klar til å selge mange fly

For investorene knyttes det stor spenning til om lønnsomheten i selskapet bedres tilstrekkelig til at det kan håndtere et obligasjonslån på 2,5 milliarder kroner med forfall i desember i år. Norwegian har siden tidlig i fjor varslet at det vil selge en del av flyene til et nytt selskap og eie det i samarbeid med en finansiell investor – et såkalt joint venture – og på den måten få inn frisk egenkapital. Hvis det blir et salg av flere titalls fly, og flyene selges til bokført verdi eller mer, kan det gi et milliardbeløp i ekstra likviditet.

På en pressekonferanse torsdag sier fungerende konsernsjef Geir Karlsen at en løsning for salg av mange fly til et «joint venture» kan være nært forestående.

– Det går stadig fremover, og vi har fortsatt dialog med den samme aktøren som tidligere. Vi forventer en avklaring rundt det i løpet av uker – ikke måneder, sier Karlsen.

Karlsen legger til at det kan hende det ender med ingen avtale.

I det siste har obligasjonslånet handlet til kurser som gir en implisitt rente på mellom 15 og 20 prosent, og det vil si at markedet for å refinansiere lånet i praksis har vært stengt.

Rammet av parkerte Boeing-fly

Siden midten av mars har det nye kort- og mellomdistanseflyet Boeing 737 Max hatt flyforbud over hele verden etter to fatale ulykker med andre flyselskaper i Indonesia og Etiopia. Norwegian har 18 fly av denne typen, og har vært nødt til å bruke alternativer og kriseløsninger for å få passasjerene frem i høysesongen.

Det har blant annet ført til leie av reservefly med mannskap i stort omfang, og det rammer overskuddet i Norwegian. I tillegg har Norwegian latt være å selge enkelte av de eldste Boeing 737-flyene, som først planlagt.

Ved utgangen av året var det meningen at Norwegian skulle ha 34 fly av typen 737 Max.

– Gitt den pågående 737 Max-situasjonen venter selskapet kun å ta levering av opptil seks 737 Max-fly dette året, skriver Norwegian i sin kvartalsrapport.

Utsatt levering av Max-fly reduserer kapitalbehovet knyttet til flykjøp til 1,2 milliarder kroner i 2019 og 1,3 milliarder i 2020.

Først på vingene i oktober

– Flyforbudet for 737 Max har påvirket både etterspørsel, driftskostnader og produksjon negativt, skriver Norwegian i sin kvartalsrapport.

For tre måneder siden sa Norwegian-sjef at leie av fly vil koste inntil 500 millioner kroner frem til utgangen av august i år. Torsdag anslår Norwegian at regningen for hele 2019 blir på 700 millioner kroner.

Den økte kostnaden skyldes at Norwegian nå venter at 737 Max-flyene først kommer på vingene igjen i oktober, mot tidligere ventet i august.

– Negative effekter inkluderer inntektsreduksjon som resultat av kanselleringer og andre forstyrrelser, i tillegg til økte kostnader knyttet til ineffektiv bruk av ansatte, økt drivstofforbruk og erstatning til passasjerer, skriver Norwegian.

Det er uklart om Norwegian må ta alle kostnadene for leie, eller om den amerikanske fabrikken Boeing vil overta noe av kostnadene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.