I en børsmelding mandag kveld skrev Norwegian at det har kansellert kjøpsavtaler for fem resterende Boeing 787-fly, samt 92 fly av typen Boeing 737 Max og en omfattende serviceavtale for flyene.
Samtidig varsler Norwegian at det har tatt rettslige skritt for å få igjen forskuddsbetaling på flyene, samt kompensasjonen for selskapets milliardtap etter at 737 Max-flyene ble satt på bakken i 2019, samt motortrøbbel med langdistanseflyet Boeing 787 «Dreamliner».
«Norwegian har begynt dialog med Boeing med sikte på å løse 787- og 737-problemene, og få kompensasjon for tapene. Samtalene har så langt ikke ført til en avtale som innebærer en rimelig kompensasjon for Norwegian», heter det i børsmeldingen.
102 milliarder kroner
Ifølge Bloomberg News er flyordren på totalt 10,6 milliarder dollar – eller 102 milliarder kroner med dagens kurs – basert på listepris på flyene da de ble bestilt. Flyselskapene får betydelige rabatter ved store bestillinger, så den reelle prisen kan være ned mot halvparten av dette.
Søksmålet mot Boeing er ganske unikt, også i forbindelse med 737 Max-problemene som har rammet en rekke av verdens flyselskaper med bestilling på flyet. Tidligere har det bare kommet inn ett lignende søksmål fra leasingselskapet Alafco Aviation Lease and Finance Co. i Kuwait. Tidligere i år har selskapet saksøkt Boeing for problemene med levering av 40 fly av typen 737 Max, og krevde utbetalt 336 millioner dollar (3,2 milliarder kroner) i kompensasjon for problemene, ifølge Bloomberg. Saken er ikke avklart.
Bernstein-analytiker Douglas Harned sa om søksmålet fra Kuwait til Bloomberg:
– Boeing må svare på et økende press fra kunder som ønsker kompensasjon for problemene med 737 Max. Selv om Boeing har legale argumenter å forsvare seg med, venter vi at Boeing vil inngå forlik. Vi tror ikke det er tjenlig for Boeing å gå inn i offentlige søksmål grunnet Max-leveringene.
Boeing er ordknapp
Boeing har sendt følgende kommentar natt til tirsdag om søksmålet og kanselleringen fra Norwegian:
– Vi vil ikke kommentere på kommersielle diskusjoner med kunder. Norwegian har vært en langvarig kunde. Som med mange andre operatører som er i en krevende situasjon, forsøker vi å finne en vei videre.
En kjøpsavtale med de store fabrikkene – amerikanske Boeing og europeiske Airbus – har vanligvis med en klausul om et betydelig engangsbeløp kunden må betale dersom en stor ordre kanselleres. Det er uklart om dette vilkåret er med i Norwegians ordre på 737 Max og 787.
Norwegian har fått levert 18 fly av typen 737 Max, og har 92 i bestilling.
Andre flyselskaper har fått kompensasjon fra Boeing det siste året.
- Ved nyttår ble det kjent at Turkish Airlines – som har 12 fly av typen 737 Max og 11 i bestilling – hadde fått 225 millioner euro i erstatning fra Boeing, og 150 millioner dollar var i kontanter.
- Det brasilianske lavprisselskapet Gol meldte i mai i år at det har inngått en avtale med Boeing om kompensasjon i form av rabatter og kontanter på rundt 412 millioner dollar – eller fire milliarder kroner. Det er ukjent hvor stort kontantbeløpet er. Gol hadde også bestilt totalt i overkant av 100 Boeing 737 Max.
Tirsdag klokken 10 avholdes generalforsamling i Norwegian. Da vil flere personer med tung og internasjonal luftfartserfaring ventelig gå inn i styret.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.