Den amerikanske fabrikken Boeing meldte denne uken at flymodellen 737 Max – som har hatt flynekt siden mars i fjor – er tilbake i vanlig trafikk tidligst til sommeren. For USAs største eksportbedrift betyr det at krisen er forlenget i minst seks måneder siden forrige gang det ble gitt et slikt anslag.

Det betyr mest sannsynlig at flyene blir stående på bakken for andre sommer på rad – midt i høysesongen.

Norwegian har sagt at 737 Max-flyet strykes fra sommerens rutetabell fra slutten av mars til oktober. Planene om å få 34 fly i drift i løpet av året, må skyves på. I stedet må Norwegian antagelig leie mindre drivstoffeffektive erstatningsfly og eget mannskap – såkalt «wet lease» – for å få passasjerene frem.

Norwegian ser over ruteprogrammet på nytt.

– Våre kolleger som jobber med ruteplanlegging startet dette arbeidet så fort nyheten fra Boeing kom, sier Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen.

Derfor blir det kostbart

Problemene med 737 Max førte til at overskuddet ble redusert med cirka én milliard kroner i fjor – i form tapte inntekter og økte kostnader.

  • En stor del skyldes leie av eldre fly og mannskap i høysesongen fra mars til oktober.
  • I tillegg er drivstoffet dyrere, noen passasjerer får erstatning hvis flyet ikke går og inntekter kan utebli.

Foran årets høysesong har Norwegian redusert ruteprogrammet betydelig, og behovet for leie kan være mindre. Samtidig skulle flere nye 737 Max-fly stå klar til bruk denne sommeren.

– Vårt mål er å unngå at kundene blir berørt, og dersom vi må leie inn fly fra andre selskap for å avvikle trafikken, kommer vi til å gjøre det, sier Sandaker-Nielsen.

Informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.
Informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian. (Foto: Fredrik Solstad)

DN erfarer fra flere uavhengige kilder at leieprisene på fly nå stiger fordi flere aktører trenger hjelp til sommeren.

– Særlig i høysesongen vil tilbudet av fly være «stramt», og det styrer prisnivået, sier Wolfgang Donie, flyanalytiker i den tyske banken NordLB.

Han er én av få analytikere i Europa med fast dekning på både Boeing og de store flyselskapene.

– Samtidig vil leiemarkedet i Europa antageligvis være noe roligere enn i fjor sommer, fordi enkelte aktører har redusert kapasiteten og man kan planlegge lengre tid i forveien, sier han.

Uansett – en stor ekstraregning og høyere kostnadsnivå er sannsynlig om flyene står på bakken til over sommeren.

To mulige utfall med Boeing

Norwegian er godt i gang med andre kostnadskutt og flyr færre ulønnsomme ruter i vinter – og har i lang tid forhandlet med Boeing om erstatning som følge av problemene med 737 Max.

Norwegians finansdirektør Geir Karlsen leder forhandlingene med Boeing.
Norwegians finansdirektør Geir Karlsen leder forhandlingene med Boeing. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Før jul sa finansdirektør Geir Karlsen i en podkast at han håpet på løsning med Boeing før nyttår.

– Vi har ikke noe nytt å melde utover at dialogen fortsetter, og at vi vil børsmelde når en avtale er på plass, sier Sandaker-Nielsen i dag.

Ved nyttår meldte Turkish Airlines – som har bestilt 75 fly av typen 737 Max – at det har fått rundt to milliarder kroner i erstatning fra fabrikken. Verdens største flyselskap, American Airlines – som har bestilt 100 fly av samme type – meldte like etterpå om en avtale i form av rabatter på fly og vedlikehold, ifølge Reuters.

Etter det DN forstår, er det best for kundene på lang sikt å be om rabatter frem i tid.

– Alle flyselskaper gjør individuelle forhandlinger med Boeing. Uansett tror jeg ikke kundene kan vente å få alle kostnader og bortfall av inntekter dekket, sier Wolfgang Donie.

I Tyskland har Heinrich Grossbongardt vært mangeårig talsperson for Boeing, og er i dag frittstående konsulent og siteres ofte i mediene om 737 Max.

– Boeing har ikke råd til å miste en stor kunde som Norwegian, og vil strekke seg langt. Man får antagelig best avtale om man velger rabatter på nye fly eller tjenester, fordi det er lettere for Boeing å finansiere. Kunder med presset likviditet, vil antagelig foretrekke kontanter, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.