Norwegian la torsdag morgen frem et underskudd før skatt for fjerde kvartal i fjor på to milliarder kroner.

På forhånd hadde fire analytikere som følger selskapet tett ventet 1,8 milliarder kroner i underskudd før skatt, ifølge tall hentet av TDN Direkt.

For hele fjoråret endte det med et underskudd før skatt på 1,7 milliarder kroner.

I 2018 og 2017 ble det henholdsvis 2,5 og 2,6 milliarder kroner i underskudd før skatt.

Flyselskapet Norwegian faller rundt åtte prosent på børs fra åpning torsdag.

Max-fly parkert over sommeren

Norwegians lederduo Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen holdt pressekonferanse på Aker brygge i Oslo torsdag morgen.

Norwegian sa før jul at det håpet på en snarlig løsning med Boeing om kompensasjon for problemene med Boeing 737 Max.

Nå sier Karlsen at samtalene fortsetter på overtid, og at 737 Max-flyene vil være ute av drift til over fellesferien i år.

– Vi hadde håpet kunne ha avtale med Boeing på dette tidspunktet, men tidsplanene endrer seg hele tiden, sier Karlsen.

– Nå inkluderer samtalene at vi må få kompensasjon for sommeren 2020. Vi håpet å ha flyene tilbake i sommer, men det vil ikke skje. Samtalene inkluderer derfor hvordan vi skal kompenseres minst seks måneder fra nå av, sier Karlsen.

Med det legger han til grunn at flyene står på bakken i det minste til utgangen av juli eller august i år.

Fra salen spurte Pareto Securities-analytiker Kenneth Sivertsen om hva det vil bety om 737 Max-flyene er på bakken ut hele 2020.

Karlsen sier:

– Når vi «guider» på kostnadsnivået fremover, innebærer det at vi ikke venter Max-flyene tilbake før i september i år. Det betyr at vi må leie inn fly i sommer. Problemet blir mindre når vi går inn i neste vintersesong.

Høyere kostnadsnivå

Tross pågående kostnadsreduksjoner i selskapet, så endte kostnadsnivået (kostnad per sete per kilometer, CASK) på 0,44 kroner i fjor, mot 0,43 kroner året før. Eksklusive drivstoff, endte det uendret på 0,31 kroner.

For inneværende år er listen hevet til 0,44-0,45 kroner, eller 0,33-0,34 kroner eksklusive drivstoff – altså høyere kostnadsnivå enn i fjor.

Norwegian kutter nå ytterligere i kapasiteten. Mens selskapet tidligere ville kutte med ti prosent i 2020 fra i fjor, varsler det nå at det vil ta ned kapasiteten med 13–15 prosent, målt i såkalte tilgjengelige setekilometer.

– Reduksjonen er på linje med det endrede fokuset fra vekst til lønnsomhet, og påvirkes av flåteforstyrrelsene som følge av at Boeing 737 Max-flyene er satt på bakken, og de pågående Rolls-Royce-motorproblemene, skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Max-parkering kostet én milliard

Norwegian antar i sine forventninger fremover at Max-flyene er tilbake i drift i september. Selskapet estimerer at parkeringen av Max-flyene påvirket resultatet negativt med én milliard kroner i fjor, og skriver at det fortsatt er i diskusjoner med Boeing om kompensasjon.

Videre estimerer Norwegian at motorproblemene med Dreamliner-flyene påvirket resultatet negativt med 750 millioner kroner i fjor, og venter at dette vil fortsette i år.

Totalt sett regner selskapet med å være lønnsomme på nettoresultat-basis i 2020.

Fortsatt mye turbulens

I tre år på rad har Norwegian dermed levert store underskudd, og det har tappet selskapet for sårt trengt egenkapital. Eierne har gått inn med samlet cirka 5,5 milliarder kroner i frisk kapital – i tre omganger – på mindre enn to år.

Det er særlig to problemer utenfor selskapets kontroll som har rammet lønnsomheten hardt.

  • Problemer med motorene på langdistanseflyet Boeing Dreamliner har satt mange fly på bakken, og i flere år har selskapet vært nødt til å leie inn eldre og mindre drivstoffeffektive reservefly.
  • To fatale ulykker med kort- og mellomdistanseflyet Boeing 737 Max gjorde at flytypen ble parkert av luftfartsmyndighetene i mars i fjor, og det har rammet Norwegian hardt. Fortsatt er det uklart når flytypen får ta av igjen, og siste anslag fra Boeing er «i midten av 2020».

Problemene med begge flymodellene vil fortsette et stykke inn i 2020, og samtidig forsøker selskapet å krympe seg til bedre lønnsomhet.

Analytikerne er delt i synet på om det kan redde Norwegian i år. Snittet av forventninger før dagens tall ble lagt frem, er ifølge TDN Direkte at selskapet vil få et nullresultat i 2020 – både før og etter skatt.

Skal økonomien reddes, må selskapet overraske positivt i flere kvartaler på rad.

Tjener mer på billettene

Norwegian har klart å få større lønnsomhet ut av hver enkelt flybillett. De siste månedene har inntektsnivået på billettene steget betydelig, og trenden fortsatte i januar i år. Cirka en fjerdedel av passasjerene er borte på ett år – men inntekt per sete per kilometer steg med 22 prosent i samme periode.

Det siste halvåret har Norwegian blant annet solgt unna mange fly for å få inn penger i kassen, og det har lagt ned mange langdistanseruter fra Stockholm og København.

I desember solgte det også et lite datterselskap – Norwegian Air Argentina – men det er uklart om salget har hatt noen positiv likviditetseffekt.

Omsetning svakere enn ventet

Norwegian hadde en omsetning på 8,94 milliarder kroner i fjerde kvartal, marginalt bedre enn det som var ventet på forhånd.

Netto rentebærende gjeld var på 58 milliarder kroner ved utgangen av 2019.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.