Flyselskapet Norwegian valgte tirsdag ettermiddag å sette alle sine Boeing 737 Max 8 på bakken etter to alvorlige ulykker de siste månedene. Ifølge nettstedet Flightradar24 var ti av Norwegians 16 aktive Boeing 737 Max 8-fly på vingene da beslutningen ble tatt. Kort tid senere snudde ett av dem, et fly på vei fra Stockholm til Tel Aviv, rundt og startet å fly nordover tilbake til Stockholm. De øvrige flyene ni flyene så ut til å fortsette til sine destinasjoner.

– Norwegian har valgt å sette våre Boeing 737 Max 8 på bakken inntil videre etter anbefaling fra flere luftfartsmyndigheter. Når luftfartsmyndighetene gir råd om dette følger vi naturligvis deres anbefaling. Vi beklager til passasjerer som blir berørt av dette, men sikkerheten til våre passasjerer og ansatte kommer alltid først, sier Norwegians flyvesjef Tomas Hesthammer en pressemelding fra selskapet tirsdag.

Selskapet jobber med å omdisponere flyflåten for å begrense konsekvensene. Øvrige Boeing-fly og selskapets Dreamlinere vil ikke bli berørt, presiserer de.

– Vi får en del henvendelser av kunder som er bekymret etter den tragiske hendelsen med Ethiopian Airlines, sa kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss til DN tidligere tirsdag.

Luftfartsdirektøren om ulykkene: – Alvorlig og spesielt

Flyselskap og stater er uenige om hvorvidt den omdiskuterte Boeing 737 Max 8-modellen skal settes på bakken i etterkant av flystyrten i Etiopia søndag, som krevde 157 menneskeliv.

Samme flytype var også involvert i en flystyrt i fjor høst, noe som fikk Norwegian til å endre sine rutiner.

Flyvning DY4545 fra Stockholm til Tel Aviv snudde tirsdag ettermiddag og fløy nordover tilbake til Stockholm
Flyvning DY4545 fra Stockholm til Tel Aviv snudde tirsdag ettermiddag og fløy nordover tilbake til Stockholm (Foto: Flightradar24)

– Det er selvfølgelig alvorlig og spesielt at en ny flytype har to ulykker med kort mellomrom, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad.

Han understreket overfor DN tidlig tirsdag formiddag at det var for tidlig for dem å konkludere i sakene, men at det ikke har forekommet noen informasjon om at det skal være noe teknisk feil med flyene. Noe senere, i 18-tiden, meldte NRK at tilsynet hadde ombestemt seg, og likevel innfører et midlertidig forbud mot Boeing 737 Max 8-flyene i norsk luftrom. Beslutningen fulgte etter at en rekke andre europeiske land hadde forbudt flytypen.

Den europeiske luftfartsorganisasjonen Easa bestemte senere tirsdag kveld å suspendere alle 737-8 og 737-9 max-flyvninger.

Amerikanske luftfartsmyndigheter FCC gikk mandag ut med at de ikke ville treffe noen tiltak.

Tirsdag ettermiddag norsk tid oppfordret også den amerikanske flyvert-organisasjonen Association of Professional Flight Attendants, at de ber American Airlines sterkt vurdere å sette selskapets 24 lignende fly på bakken., ifølge nyhetsbyrået Bloomberg.

Organisasjonen, som har 27.000 medlemmer, er "svært bekymret" etter Ethiopian Airlines-styrten.

Norwegian har 18 fly av denne 737 Max 8-modellen, seks av dem på norsk register. Kobberstad snakket med DN før Norwegian tok sin beslutning om å parkere flyene tirsdag.

Kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss, Norwegian.
Kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss, Norwegian. (Foto: Norwegian)

Fulgte opp Norwegian

Luftfartstilsynet opplyser til DN at de følger med på Boeing-saken. Luftfartsdirektør Lars Kobberstad sier at det kan være mange ulike årsaker til at en flyulykke skjer, og derfor vil man normalt sett ikke sette en flytype på bakken når det skjer en ulykke.

Det er Norwegian, TUI, Icelandair, LOT (Polskie Linie Lotnicze), Ethiopian Airlines og Turkish Airlines som flyr til og fra Norge med den aktuelle flytypen.

Kobberstad sier tilsynet gikk en runde med Norwegian etter ulykken i Indonesia i fjor høst, der 189 mennesker omkom.

Luftfartsdirektør Lars Kobberstad.
Luftfartsdirektør Lars Kobberstad. (Foto: Per Thrana)

– Rett etter ulykken i november, forsikret vi oss om at Norwegian har gjennomført de tiltak og anbefalinger som ble iverksatt den gangen for denne flytypen. Vi har forsikret oss om at Norwegian har informert sine piloter om hvordan de kan kjenne igjen en situasjon hvis den skulle oppstå, og hvordan de kan løse det, sier Kobberstad.

Oppfordret av myndighetene

Det er om lag 350 Boeing 737 Max 8-maskiner i drift på verdensbasis, som opereres av 54 selskap, skriver CNN, som siterer det amerikanske luftfartstilsynet FAA.

Blant andre som har midlertidig parkert flytypen, er selskaper fra Kina, Singapore, Indonesia, Australia, Mexico, Argentina, Camanøyene, Sør-Afrika og Sør-Korea – i tillegg til Ethiopian Airlines.

I Kina, Singapore og Indonesia kommer oppfordringen fra statlig hold, og Australia har besluttet å stenge luftrommet for trafikk fra den nevnte modellen.

Tirsdag kveld meldte også britiske luftfartsmyndigheter at de stenger luftrommet for flytypen.

Pilotforbundet overrasket

Petter Førde er leder for Norsk Pilotforbund, som har om lag 1800 piloter som medlemmer. Han kjenner ikke til at noen piloter har uttrykt bekymring eller vist motvilje til å fly den nevnte Boeing-maskinen, men sier at slike hendelser fort blir et samtaleemne.

Petter Førde, leder Norsk Pilotforbund.
Petter Førde, leder Norsk Pilotforbund. (Foto: Trygve Bergsland)

Han er enig i at det er for tidlig å trekke konklusjoner som knytter ulykkene sammen.

– Det eneste vi kan si er at begge inntraff kort tid etter avreise, og at begge besetningene skal ha uttrykket ønske om å returnere de flyplassen de kom fra. Det utelukker i alle fall noen plutselige hendelser, eksempelvis en eksplosjon, sier Førde.

Han har selv ikke fløyet Boeing 737 Max 8-modellen, men sier disse skiller seg ut med en vesentlig større motor og mer avansert teknologi, som innebærer at noen funksjoner som før var manuelle nå blir utført automatisk.

Førde er overrasket over at stater har oppfordret sine selskaper til å sette flyene på bakken, en avgjørelse som oftest blir tatt av flyselskapene eller produsentene.

– Det er uvanlig at stater gjør dette, og det legger press på de andre selskapene til å gi en troverdig forklaring på hvorfor de velger å fortsette å fly med maskinene, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNs Anita Hoemsnes: Fire lure måter å spare på
00:57 Min
Publisert: