Den spanske næringslivsavisen Expansion har torsdag en større sak om Norwegian og peker på muligheten for en snarlig budkamp rundt selskapet igjen. Tittelen lyder «Norwegian nærmer seg oppkjøp» og avisen peker på at det de siste ukene og månedene har vært flere store handler enn vanlig i Norwegian-aksjen, tross at den forrige budgiveren kastet kortene i januar i år og aksjekursen falt kraftig.

Norwegian kom i spill i april i fjor, da spansk-britiske IAG, som blant annet eier British Airways, sa det hadde kjøpt en stor aksjepost og ville by på Norwegian. I løpet av det siste året har Expansion kommet med flere ubekreftede nyheter rundt prosessen, for eksempel hva IAG skal ha vært villig til å by. Ingen av partene har kommentert slike opplysninger tidligere, men avisen er åpenbart tett på kilder i IAG som har ett av hovedkontorene i Madrid og har en spansk styreleder.

Aksjen stiger kraftig

I januar i år sa IAG-sjef Willie Walsh at oppkjøpet ble gitt opp. Senere har Norwegian hentet tre milliarder kroner i frisk egenkapital, og aksjen har falt kraftig som følge av underskudd i vinter og parkerte Boeing 737 Max-fly.

Torsdag ettermiddag var aksjen lenge opp tre-fire prosent. Etter at DN publiserte denne artikkelen litt over klokken 13.20, gjorde aksjen et kraftig byks og steg rundt 16 prosent fra lave nivåer.

Kursoppgangen tilsvarer rundt 750 millioner kroner.

Tror IAG vender tilbake

Den spanske avisen skriver at IAG har pålagt seg selv seks måneders karantene fra å vise interesse for Norwegian etter at det kastet kortene 24. januar i år. Det betyr at IAG, ifølge børsreglene i Storbritannia og Spania, kan melde ny interesse fra månedsskiftet juni/juli. Dersom en annen budgiver melder seg før det, kan IAG også vise interesse tidligere. Ifølge avisen er det fortsatt IAG og tyske Lufthansa som er de mest sannsynlige budgiverne.

IAG eide frem til tidlig i år 3,93 prosent av Norwegian, og kilder sier også til den spanske avisen at IAG kan ha plassert aksjene midlertidig hos en annen eier – eller har en mulighet til å kjøpe tilbake aksjene til en bestemt pris – uten at koblingen til aksjene må opplyses til børsmarkedet. IAG har ikke kommentert noen av de anonyme opplysningene i saken.

Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen skriver i en tekstmelding til DN:

– Ingen kommentar.

Han vil hverken bekrefte eller avkrefte om opplysningene fra den spanske avisen stemmer.

Holder muligheten åpen

IAG-sjef Willie Walsh sa til DN i mars i år at han hadde solgt IAG-aksjene. Om muligheten for å vurdere et bud på et senere tidspunkt, sa Walsh:

– For å være ærlig: Jeg vil aldri si aldri, men det er ikke sannsynlig. Hvis det hadde vært en mulighet for oss, ville vi beholdt aksjene. I stedet solgte vi. Jeg er glad vi har sett på dette som en mulighet og jeg skulle gjerne sett at vi fikk dem om bord. Men det lyktes ikke.

Ifølge Expansion sa Walsh for én uke siden at han har muligheter for å vurdere et oppkjøp igjen.

– Det er ingenting som forhindrer oss fra å gjøre noe, men det er ikke noe på bordet som vi aktivt ser på, sa Walsh.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.