Torsdag kveld ble det klart at luftfarten får en krisepakke på seks milliarder kroner av regjeringen, hvorav tre milliarder kroner kan tilfalle hardt pressede Norwegian.

For det norske lavprisselskapet er det imidlertid stilt krav til pakken, som kan bli utbetalt i tre deler.

– Vi har vært knalltydelige på at vi trenger likviditet, og vi trenger det hurtig, og vi er veldig takknemlig for at det er det vi nå får tilbud om, sa Norwegian-sjef Jacob Schram torsdag.

Samme kveld sendte analytiker Ole Martin Westgaard i DNB Markets ut en analyse som heller kaldt vann i blodet på alle dem som trodde dette ville være redningen.

– Vi mener pakken sannsynligvis er for liten og vilkårene vil gjøre det umulig for selskapet å få tilgang til den. Vi mener risikoen for konkurs har økt betydelig og venter at aksjen vil handle ned på kunngjøringen (tiltakspakken, red.anm.), skriver Westgaard.

Skyter ned nærmest hvert eneste vilkår

For Norwegian innebærer krisepakken følgende:

  • Det blir stilt til rådighet en umiddelbar fasilitet på 300 millioner kroner, der banker garanterer for ti prosent av beløpet.
  • Hvis selskapet oppnår lettelser i renter og avdrag fra kreditorene, vil det stilles til rådighet ytterligere 1,2 milliarder kroner.
  • De siste 1,5 milliarder kronene vil stilles til rådighet dersom selskapet kan øke egenkapitalen til det myndighetene er et tilfredsstillende nivå på åtte prosent. I dag er egenkapitalen på 4,8 prosent.
Slik så det ut da Skandinavias flytrafikk bråstoppet
Koronapandemien har gitt katastrofale følger for flytrafikken over Gardermoen.
01:05
Publisert:

I første omgang er Westgaard i DNB Markets i tvil om Norwegian vil kunne klare å finne en kommersiell bank som er interessert i å garantere for ti prosent til fornuftige renter.

– For fase to mener vi vilkårene vil være mer eller mindre umulige å oppfylle gitt at selskapet har en veldig kompleks finansieringsstruktur med flere motparter, skriver han.

Når det gjelder egenkapitalen mener Westgaard at Norwegian er nødt til å hente 2,7 milliarder kroner i egenkapital for å oppfylle vilkåret på en egenkapital på åtte prosent.

– Vi mener dette vil være utfordrende, om ikke umulig, gitt dagens markedsforhold, skriver analytikeren.

Tror de brenner to mrd. i måneden

DNB Markets anslår at Norwegian taper 60-65 millioner hver dag dersom alle flyene står parkert på bakken. Det tilsvarer to milliarder kroner i måneden.

Westgaard mener den nåværende situasjonen kan vare i flere måneder og endog over sommeren.

– Dersom alle flyene er parkert kun halvannen måned vil de totale kostnadene tilsvare den totale pakken som er tilbudt, skriver han.

Informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian har fått se analysen til Westgaard. Han skriver i en epost at det er positivt at norske myndigheter kommer med en tiltakspakke for luftfarten, som konsernsjef Jacob Schram sa torsdag kveld.

– Vi har vært tydelige på at vi trenger likviditet, og vi er takknemlige for at det er det vi nå får tilbud om. Dette er avgjørende for å kunne trygge norsk luftfart, kritisk infrastruktur og titusenvis av jobber. Nå må vi bruke litt tid på å sette oss inn i betingelsene, men vi kan garantere at vi skal gjøre alt i vår makt for å innfri kravene, skriver Sandaker-Nielsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.