Flyselskapet Norwegians papirgevinst fra opsjoner og fremtidskontrakter fortsetter å vokse.

Per utgangen av februar hadde Norwegian urealiserte gevinster på 917 millioner kroner knyttet til slike posisjoner, inkludert en papirgevinst på sikringskontrakter for drivstoff på 1035 millioner kroner, opp fra henholdsvis 627 og 701 millioner kroner foregående måned, ifølge en oppdatering mandag.

Der fremgår det at Norwegian har sikret 245.000 tonn jetfuel i første kvartal til en snittpris på 675 dollar per tonn, 271.000 tonn i andre kvartal (685) samt 258.500 tonn (680) utover dette.

Store utslag

Ved utløpet av fjerde kvartal i fjor hadde Norwegian sikret rundt 35 prosent av drivstoffbehovet for 2019 til en snittpris på 681 dollar per tonn, ifølge fjerdekvartalsrapporten.

I en sensitivitetsanalyse i samme rapport oppgir Norwegian at et fall på én prosent i jet fuel-prisene gir en positiv effekt på 95 millioner kroner i selskapets regnskaper.

Der fremgår det også at en énprosents svekkelse av norske kroner mot dollar svekker selskapets resultater med 174 millioner kroner, mens tilsvarende svekkelse mot euro, gir en negativ effekt på 7 millioner kroner.

Saken fortsetter under bildet

Norwegian-sjef Bjørn Kjos (t.h.) og styreleder Bjørn H. Kise kunne fredag registrere knallsterk oppslutning om selskapets kapitalutvidelse på tre milliarder kroner. Mandag faller imidlertid Norwegian-aksjen hardt etter ferske trafikktall og rapport om utviklingen i enhetsinntektene og billettprisene.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos (t.h.) og styreleder Bjørn H. Kise kunne fredag registrere knallsterk oppslutning om selskapets kapitalutvidelse på tre milliarder kroner. Mandag faller imidlertid Norwegian-aksjen hardt etter ferske trafikktall og rapport om utviklingen i enhetsinntektene og billettprisene. (Foto: Gunnar lier)

Driftsmessige sikringstiltak er her imidlertid ikke inkludert.

Passasjerveksten fortsetter

Flyselskapet Norwegian fraktet 2,52 millioner passasjerer i februar, opp over 187.329 passasjerer eller åtte prosent fra samme periode i fjor, ifølge trafikktall som ble offentliggjort mandag morgen.

– Vi er godt fornøyd med passasjerveksten i februar, en periode som tradisjonelt er preget av lavere reiseaktivitet. Etter en periode med kraftig ekspansjon og betydelige investeringer avtar veksten og vi endrer strategi fra vekst til lønnsomhet. Med en styrket finansiell posisjon og reduserte kostnader fremover, er vi godt rustet til å fortsette kampen om kundene, ikke minst på langdistanse, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian i en melding.

Fyllingsgraden var på 81,5 prosent (-2,8 prosentpoeng), sammenlignet med 76,1 i januar, og 78,6 i desember. Norwegian gjennomførte 99,3 prosent av de planlagte flygningene i februar og punktligheten var på 83,5 prosent, en økning på 8,8 prosentpoeng fra samme periode i fjor.

Norwegian økte i februar den totale trafikkveksten (RPK) med 11 prosent mens kapasitetsveksten (ASK) var på 15 prosent, mot 35 prosent i februar foregående år, ifølge dagens melding.

Hårete mål

I februar var inntektene per passasjer (yield) opp tre prosent til 0,32 kroner per passasjerkilometer, og inntektene per tilgjengelige setekilometer var ned én prosent til 0,26 kroner sammenlignet med samme måned året før. Foregående måned var yield-økningen på syv prosent, mens inntektene per setekilometer var uendret.

Av fjerdekvartalsrapporten som ble offentliggjort i begynnelsen av februar, fremgår det at Norwegian har et mål om en enhetskostnad inkludert eierskapskost i intervallet 0,4075-0,4125 kroner, og en enhetskostnad ekskludert drivstoff og inkludert eierkostnad i området 0,295-0,300 for 2019. Målsetningene er forutsatt en drivstoffpris på 613 dollar per tonn i snitt og dollarkurs på 8,18 kroner, ekskludert sikrede volumer.

I samme rapport guider Norwegian en kapasitetsvekst på ni prosent for 2019, med kvartalsvise økninger på 18, 12, 10 og -1 prosent, respektivt.

«Norwegians vekst på langdistanse vil falle betydelig i 2019 med kun fem nye tilskudd til flåten, som ventes utgjøre 37 ved utgangen av 2019. Vi vil bruke disse flyleveransene til ytterligere å dyrke nøkkelmarkeder i tillegg til å sikre driftsmessig motstandskraft. Mens langdistanse fortsetter å vokse i 2019, vil vi redusere Norwegians kortdistanse-virksomhet og stenge fire baser i Middelhavsområdet, der vi reallokerer enkelte fly for å styrke det nordiske kjernemarkedet», heter det i fjerdekvartalsrapporten.

Offentliggjøring av Norwegians trafikktall for februar ble tidligere utsatt på grunn av den da pågående emisjonen i selskapet, som ble sluttført fredag 8. mars.

Emisjonen, som tilfører Norwegian tre milliarder kroner i frisk kapital, ble overtegnet med 110 prosent. Det vil si at investorene ønsket seg over dobbelt så mange aksjer som det som ble tilbudt.

Norwegian-aksjen faller hardt på børsen og er ned rundt syv prosent til 56,30 kroner rundt kl. 10.30 mandag der hovedindeksen er lite endret.

Max-ulykke

Aksjen er også under press etter at kinesiske, indonesiske og etiopiske myndigheter har satt alle Boeing 737 MAX på bakken etter flyulykken som krevde 157 menneskeliv i Etiopia søndag. Boeing-aksjen faller også hardt i førbørshandelen på Wall Street mandag.

Norwegian bruker flytypen på transatlantiske ruter mellom USAs østkyst og Irland, Nord-Irland og Skottland. Det var også et av Norwegians nyeste Boeing 737 Max som nødlandet i Iran i desember i fjor, og som returnerte til Stockholm i forrige måned.

Norwegian opplyser til DN mandag at selskapets Boeing 737 Max flyr som normalt.

– Vi er, som alltid, i tett dialog med Boeing og forholder oss til deres anbefalinger. Sikkerheten til våre passasjerer kommer alltid først, sier Norwegians flyvesjef Tomas Hesthammer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

To milliarder i cash: – Myten om at folk sparer i madrassen, har i alle fall sprukket hos meg
04:02 Min
Publisert: