Det skriver Riksgälden i en melding tirsdag. Riksgälden er den svenske statens sentrale finansforvaltning, og har også som oppdrag å bidra til og verne om finansiell stabilitet.

Forvaltningsmyndigheten gir kredittgarantier for nye lån til flyselskaper etter oppdrag fra den svenske regjeringen.

Nedturen fortsetter for flyselskapene: – Det er verre enn etter 11. september
Tror flyselskapene trenger to-tre år for å hente seg inn etter koronakrisen.
00:58
Publisert:

– Vi synes det er meget spesielt at Norwegian ikke fikk mulighet til å låne noen hundre millioner kroner når SAS får mange milliarder i støtte fra den svenske staten. Vi oppfyller alle krav til å få tilgang til statlige kredittgarantier, så dette viser at myndighetene ikke ønsker konkurranse i Sverige, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nilsen til DN.

Norwegian-aksjen faller markert noen minutter etter børsåpning tirsdag, og er i skrivende stund ned over lag fem prosent fra gårsdagens sluttkurs.

Ga kriselån til SAS

I begynnelsen av mai ga Riksgälden en kredittgaranti på 1,5 milliarder svenske kroner til SAS. Garantirammen for oppdraget er på fem milliarder svenske kroner.

– Norwegian har i flere år bidratt til økt konkurranse i svensk luftfart og reiseliv, skapt mange nye arbeidsplasser og økonomisk vekst. Før Covid-19 lammet luftfarten hadde Norwegian om lag 1000 ansatte i Sverige og fraktet over en million utenlandske reisende til landet, noe som hvert år bidro til over syv milliarder kroner i omsetning, sier Sandaker-Nilsen.

DN har tidligere skrevet at den svenske staten endret vilkårene for krisepakke, noe som gjorde at Norwegian ikke fikk tilgang på den samme kredittgarantien som SAS.

Dette skyldtes i utgangspunktet at Norwegian ikke hadde hovedkontor i Sverige, men i ble det klart at selskapet likevel kunne søke om 300 millioner kroner.

Ikke økonomisk levedyktig

Ifølge Riksgälden kan en garanti bare bevilges til flyselskaper som anses å ha vært økonomisk levedyktige ved utgangen av 2019.

Riksgälden mener at det ved utgangen av fjoråret var en veldig høy risiko for at Norwegian ikke ville være i stand til å oppfylle sine økonomiske forpliktelser og at selskapet ikke ville kunne håndtere en større gjeldsbelastning.

Det er ikke mulig å påklage beslutningen, ifølge Riksgälden.

Analysesjef i danske Sydbank Jacob Pedersen følger flybransjen tett. Han mener avslaget ikke er til å feiltolke.

– De anser den økonomiske situasjonen til Norwegian som for risikabel. Budskapet er «dere er satt til å overleve på egenhånd».

Han mener Norwegian har fått det ekstra tøft under pandemien.

– Kravene for å få statlig støtte fra Norge var også tunge for Norwegian, og pandemien traff mens selskapet var i en sårbar situasjon. Myndighetene sier på en måte at dette er Norwegians eget problem.

Flyselskapet entret 2020 med flere kvartaler med underskudd bak seg, men hadde troen på å nå overskudd i løpet av året. Det var imidlertid frem til koronapandemien satte en stopper for det meste av luftfart verden over.

Siden den gang har selskapet fått på plass statlige lånegarantier fra Norge, samt konvertert masse gjeld til aksjer. Nå er det imidlertid klart at det ikke kan forvente noe særlig hjelp fra svenske myndigheter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.