Norwegian legger ned alle langdistanseruter fra Stockholm og København til USA og Thailand. Avviklingen vil skje etter årets vintersesong, og de siste flyvningene fra de skandinaviske hovedstedene vil være 29. mars.

Det opplyser selskapet selv i en pressemelding onsdag formiddag.

Avviklingen er i tråd med selskapets uttalte mål om å gå fra vekst til lønnsomhet. Grunnen til avviklingen skal ifølge pressemeldingen være en mangel på etterspørsel i de to skandinaviske markedene, samt driftsutfordringer med Rolls-Royce-motorene på flyselskapets Dreamliner-fly.

Flyaksjer hver sin vei

Klokken 13 onsdag var Norwegian-aksjen ned cirka 1,5 prosent i Oslo, mens SAS-aksjen er opp cirka 3,2 prosent i Stockholm.

Tidligere denne uken kom analytiker Andrew Lobbenberg i storbanken HSBC med en analyse der han skrev at Norwegians gradvise nedbygging i hjemmemarkedet Skandinavia først og fremst er positive nyheter for SAS, fordi SAS og Norwegian opererer i et tilnærmet duopol i Skandinavia.

Et mer solid Norwegian beskrives av HSBC som det beste utfallet for SAS. De tre alternativene er mindre hyggelig.

  • Om Norwegian fortsatte med den aggressive vekststrategien til Bjørn Kjos.
  • En konkurs i Norwegian som ville gitt et monopol på kort sikt for SAS, men deretter trolig fullt kaos med en rekke nye lavpriskonkurrenter.
  • Om Norwegian hadde blitt tatt over av en av de store flyselskapene i Europa (for eksempel IAG) med sterke finanser, sterk ledelse, sterke lojalitetsprogrammer og skalafordeler.

Norge blir ikke påvirket

Selskapet opplyser at langdistansetilbudet fra Oslo til USA vil forbli uendret, men at ruten til Bangkok ikke videreføres til sommeren 2020.

Samtidig skriver Norwegian i pressemeldingen at selskapet vil øke antall avganger fra en rekke europeiske storbyer til flere destinasjoner i USA, grunnet økt etterspørsel.

– Vi evaluerer kontinuerlig rutenettverket for å sikre at vi møter etterspørselen i markedet og ser frem til å tilby reisende på begge sider av Atlanteren flere valgmuligheter og gode priser. Samtidig ser vi at langdistansemarkedet til og fra Skandinavia er lite, sammenliknet med storbyer som New York, London, Los Angeles, Paris og Roma. Skandinavia er ikke stort nok til å opprettholde interkontinentale flyvninger både fra Oslo, Stockholm og København. Vi har i lengre tid hatt utfordringer med Rolls Royce-motorene på våre langdistansefly, som innebærer at vi må ha flere fly på bakken. Dette påvirker ruteprogrammet, sier Senior Vice President Commercial i Norwegian, Matthew Wood.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Norwegians aksjonærer må betale 87 mill. i året for at kursen skal kappes på 50 kroner dn+