Norwegian la frem trafikktall for mai måned onsdag morgen.

De viser at selskapet fraktet 3,4 millioner passasjerer i mai, opp fra 2,9 millioner passasjerer i samme måned i fjor. Det er en oppgang på 17 prosent.

Andel fylte seter om bord (kabinfaktor) var på 86,5 prosent.

– Selv med stor kapasitetsøkning fyller vi flyene godt, noe som betyr at lave priser, nye og mer komfortable fly og et godt rutetilbud tiltrekker mange nye reisende, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en pressemelding.

Billettprisene faller videre

Det har vært knyttet mest spenning i finansmiljøet til inntektsutviklingen.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos er tilfreds med at kraftig vekst fortsatt gir like fulle fly.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos er tilfreds med at kraftig vekst fortsatt gir like fulle fly. (Foto: Gorm K. Gaare)

I mai falt inntekten per passasjer per kilometer (yield) med seks prosent målt mot samme måned året før.

Også et annet inntektsmål, RASK (inntekt per sete per kilometer), falt med seks prosent.

Utviklingen følger etter at prisnivået falt uvanlig mye i april, da snittprisene falt med 16 prosent fra året før. I månedene i forkant hadde utviklingen vært negativ, men hentet seg litt inn i mars.

Pareto-analytiker Kenneth Sivertsen skriver i en oppdatering at det er imponerende at trafikktallene kom inn på linje med forventningene, gitt en kapasitetsvekst på 51 prosent, ifølge TDN Finans.

Pareto hadde ventet en yield på 0,38 kroner, og fasit var 0,36 kroner.

DNB Markets hadde ventet 0,34 kroner.

– Med utgangspunkt i usikkerheten vi har sett i markedet venter vi at dette vil kunne være tilstrekkelig for en positiv reaksjon ved åpning, skriver DNB Markets i en oppdatering.

Norwegian-aksjen steg vel tre prosent fra start onsdag.

Carnegie-analytiker Preben Rasch-Olsen kommenterte før tallene ble kjent onsdag:

– Det som er litt interessant nå er å se hvordan det varme vårværet i Norden har slått ut på yielden. Vi forventer et fall på tre prosent, men jeg frykter at det kanskje kan bli litt mer, nettopp fordi vi har hatt så fint vær, sa Rasch-Olsen til TDN Direkt.

Forsøker å motvirke

Norwegian har i et par uker hatt et flatt tillegg på billettene på mellom 250 og 300 kroner på oversjøiske reiser for å kompensere for de økte drivstoffutgiftene. Blant annet har det vært et tillegg på 300 kroner hver vei til og fra USA, meldte NTB denne uken. De viste til flynettstedet flysmart24.

Aksjekursen har svingt kraftig de siste ukene etter at britiske International Airlines Group (IAG) tidlig i april meldte at det har kjøpt nær fem prosent av selskapet og vurderer å legge inn bud. Den siste måneden er kursen samlet ned vel ni prosent før børsene åpnet onsdag.

Norwegian har hentet 1,5 milliarder kroner i frisk egenkapital fra eierne i år. DNB Markets meldte tidligere i uken at de tror det kan bli behov for to milliarder koner til innen ett år.

Kostnadene faller knapt

Norwegian har de siste årene forklart en del av nedgangen i inntektsnivået med at selskapet i snitt flyr lengre per flytur og at inntektene derfor fordeles på flere kilometer.

Den samme utvikling har det derimot ikke vært på kostnadsnivået, og nedgangen har flatet ut de siste årene. Kostnadsnivået (CASK, kostnad per sete per kilometer), eksklusive drivstoff, er i praksis uendret siden tidlig i 2014, om tallene for første kvartal i år legges til grunn.

Derimot har lavere drivstoff-forbruk fra nye fly sørget for at kostnadsnivået er svakt ned samlet sett.

– Vi har nå vært gjennom en lang periode med sterk vekst og betydelige investeringer, til blant annet etablering av nye baser og opplæring av flere tusen nye medarbeidere. Strategien har vært å bygge et sterkt, konkurransedyktig selskap og fremover vil vi høste av det vi har sådd, til det beste for kundene, de ansatte og aksjonærene, sier Kjos i meldingen.(Vilkår)

Er du en gratis-surfer? Det kan koste deg dyrt.
Dette må du passe deg for om du surfer på åpne nett.
04:09
Publisert: