Én måned er gått siden Norwegian la frem siste kvartalsregnskap og aksjen skjøt fart. Selv om analytikere fortsatt tror selskapet styrer mot et underskudd i år, steg aksjen over 20 prosent på to dager i slutten av oktober.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos meldte samme dag om «langt fremskredne» samtaler med en finansiell aktør i utlandet om å legge inntil 140 fly over i et helt nytt selskap og dele på eierskapet i et joint venture.

En slik avtale kan gi mer egenkapital og redusere gjelden i flyselskapet.

Siden har det vært stille om planene og eksperter tror Norwegian må finne en løsning før nyttår.

Taus om intensjonsavtale

Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen skrev nylig i en epost til DN:

«Vi er som tidligere nevnt i fremskredne diskusjoner om et fellesforetak for et betydelig antall fly og vil naturligvis informere børsen når vi har noe å melde.»

Et slikt samarbeid vil vanligvis føre til at partene først signerer en intensjonsavtale og at en slik avtale meldes til børsen.

På spørsmål om Norwegian har skrevet en intensjonsavtale med en aktør i utlandet, vil ikke selskapet gi ytterligere informasjon.

DN erfarer at Norwegians finansdirektør Geir Karlsen har hyret inn finansiell rådgiver Bengt Neteland som ekstern rådgiver i flere kostnadsprosjekter, og jakten på en strategisk partner for flyene. Karlsen og Neteland har tidligere jobbet sammen i selskaper kontrollert av skipsreder John Fredriksen med lignende finansielle strukturer.

Karlsen sa for én måned siden om tidsperspektivet:

– Vi må bruke den tiden det tar for å finne aktørene som vil betale mest. Markedet for å selge fly, er godt. Det gjelder både Airbus- og Boeing-fly.

Finansdirektør Geir Karlsen (fra venstre) og toppsjef Bjørn Kjos.
Finansdirektør Geir Karlsen (fra venstre) og toppsjef Bjørn Kjos. (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Om et joint venture, sa han:

– Vi er ikke der at vi gir noen garantier på når det skjer eller at det vil skje.

– Blir et slikt felles selskap avklart i 2018?

– I løpet av noen måneder bør dette være på plass, hvis vi lykkes med å få det til, sa Karlsen.

Oslo Børs venter en børsmelding uansett utfall.

– Hvis selskapet har skapt forventninger om at en avtale vil inngås og det ikke blir av, er selskapet pliktig å melde fra umiddelbart om det ikke blir av, sier Oslo Børs' kommunikasjonssjef Geir Harald Aase.

Tror 2018 vil gi svar

Hans Jørgen Elnæs i konsulentselskapet Winair har tidligere sagt at Norwegian sannsynligvis kan finne en samarbeidspartner i Kina eller Japan. Han tror selskapet fortsatt har tid til å komme med en avtale før investorene blir utålmodig.

– Jeg forventer at selskapet vil gi mer informasjon om utviklingen i løpet av desember, sier Elnæs.

Analytiker Andrew Lobbenberg i storbanken HSBC skrev nylig i en analyse at han stiller spørsmål ved om flyfabrikkene – amerikanske Boeing og europeiske Airbus – er komfortabel med planene om å selge flyene videre. I dag eier Norwegian rundt 80 fly selv, og det har rundt 80 fly i bestilling hos henholdsvis Boeing og Airbus som kan havne på selskapets balanse.

«Et joint venture med 140 fly impliserer at enten Boeing eller Airbus ikke er klare til å delta i en slik struktur,» skrev Lobbenberg.

Til DN skriver Lobbenberg:

«Uttalelsen om et joint venture ble viktig for å skape en reaksjon i aksjekursen. Som det står i analysen, var vi den gang – og er fortsatt – avventende til hva som vil skje her.»

Flere store bestillinger

Samtidig har fabrikkene inngått flere store ordrer på samme flytyper som Norwegian har i bestilling. Airbus har nylig fått bestilling på 27 Airbus A320neo-fly fra tyske Lufthansa, lavprisselskapet Easyjet bestilte 17 fly av samme type og Saudigulf Airlines ti fly. Et asiatisk lavprisselskap, Vietjet, bestilte i oktober 50 fly av typen A321neo. Også Boeing har fått store bestillinger på kortdistanseflyet Boeing 737 Max.

Norwegian har tidligere hatt et flyselskap i Hongkong som kunde, og solgte sist uke fem fly videre til en japansk bank.

Hans Jørgen Elnæs i konsulentselskapet Winair.
Hans Jørgen Elnæs i konsulentselskapet Winair. (Foto: Per Thrana)

Elnæs tror Norwegian nå bruker all tid på finansielle partnere:

– Asiatiske leasingselskaper har vokst kraftig de senere år og Norwegian har sagt at det vil samarbeide med en finansiell aktør. Et slikt system har mye lettere for å håndtere store kunder og bestillinger.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se bildene av alle Oslo-bygårdene Ivar Tollefsen eier – på ett minutt
Ivar Tollefsen er Oslos største private boligeier.
01:00
Publisert: