Norwegian legger fredag frem regnskapet for årets første kvartal. På forhånd har det vært en klar forventning om at selskapet ville levere et stort underskudd i kvartalet – som også er det siste regnskapet der koronaviruset for alvor påvirker flybransjen negativt.

Tynget av omikron

I tillegg er det vanlig at flyselskapene leverer et underskudd i lavsesongen midt på vinteren, mens de store overskuddene flys inn i høysesongen om sommeren.

Det endte med en omsetning i første kvartal på 1,9 milliarder kroner. Til sammenligning var omsetningen på litt over 2,5 milliarder kroner i fjerde kvartal i fjor.

Driftsresultatet (ebit) endte på minus 849 millioner kroner, sammenlignet med et driftsunderskudd på minus 263 millioner kroner i fjerde kvartal 2021. I første kvartal i fjor var driftsunderskuddet på 1,5 milliarder kroner.

Sammenligningen mellom første kvartal i år og i fjor er mindre relevant enn normalt, fordi selskapet sto midt i en konkursbeskyttelse tidlig i 2021.

– Vi har tilpasset oss svingninger i markedet raskt og effektivt, samtidig som vi har beskyttet selskapets sterke likviditet gjennom en utfordrende periode, sier konsernsjef Geir Karlsen i en melding.

Kontantbeholdning ved utgangen av kvartalet var 7,5 milliarder kroner.

På fredagens presentasjon for analytikere og investorer, uttrykker Karlsen en viss tilfredsstillelse med de 7,5 milliardene bankkontoen:

– Vi har vært flinke til å ta vare på likviditeten det siste året. Selv med et tap i første kvartal, har vi klart å holde på den finansielle posisjonen.

Likevel:

– Bare for å ha sagt det, vi er åpenbart ikke fornøyd med resultatet, sier Karlsen på presentasjonen.

Norwegian gjentar målet om 28.000 setekilometer (ASK) i 2022, og legger til at selskapet venter betydelig reduksjon i enhetskostnader gjennom økende skaleringseffekter. Omikronviruset og krigen i Ukraina har påvirket Norwegian negativt, men toppsjef Karlsen sier bestillingene i forkant av sommeren betydelige.

Norwegian venter imidlertid at økningen i prisene på flydrivstoff delvis vil utligne selskapets positive gjenopphenting.

Resultat før skatt endte på rundt minus én milliard kroner i kvartalet. I samme periode året før hadde flyselskapet et underskudd på 1,19 milliarder kroner før skatt.

Venter overskudd i 2022

På forhånd hadde et knippe analytikere ventet et driftsunderskudd i årets første kvartal på cirka 870 millioner kroner, ifølge Bloomberg.

Samtidig har det vært en forventning om at vinterens varslede underskudd vil bli det siste på en stund, og at reiselysten skal bidra med et solid overskudd resten av året. For hele 2022 har analytikerne regnet med et positivt driftsresultat på 730 millioner kroner.

Analytikerne har dessuten ventet i en lang tid at resultatet før skatt, som inkluderer alle finanskostnadene, vil ende på vel 300 millioner kroner for hele 2022. DN var denne uken på flytur med Norwegian-sjef Geir Karlsen til et luftfartstoppmøte i Bodø. Der kom det frem at Norwegian ser en overraskende rekyl i bookingene frem mot den viktige sommersesongen, i takt med at reiserestriksjonene er avviklet over det meste av Europa. Også trafikktallene for mars og april har vist en betydelig innhenting.

– Denne sommeren ser ut til å bli veldig bra, sa Karlsen til DN denne uken.

Norwegian-sjef Geir Karlsen (57) på vei til luftfartstoppmøte i Bodø.
Norwegian-sjef Geir Karlsen (57) på vei til luftfartstoppmøte i Bodø. (Foto: Per Thrana)

I første kvartal fløy Norwegian 2,2 millioner passasjerer. Produksjonen (ASK) var 3,9 millioner setekilometer.

Kabinfaktoren, altså hvor stor andel av flyets seter som ble fylt opp av passasjerer, var 76,9 prosent i kvartalet, opp fra 38,5 prosent i samme periode året før. Toppsjef Karlsen sier billettbestillingene for tiden fremover er svært positiv.

– Jeg er videre glad for å se at de forretningsreisende vender tilbake, og vi vet at denne gruppen spesielt verdsetter vårt omfattende rutenettverk og høye punktlighet, sier han i meldingen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.