Norwegian la torsdag frem et regnskap for første kvartal i år. Det ble nok en gang tall som preges av at det meste av selskapets fly er parkert. Totale inntekter endte på 255,3 millioner kroner. Til sammenligning ble det 670 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor. I første kvartal i fjor var omsetningen på 6,5 milliarder kroner – som også var en svak periode etter at koronakrisen lammet virksomheten i mars i fjor.

Resultat før skatt i første kvartal ble minus 1,2 milliarder kroner. I fjerde kvartal i fjor ble det minus 16,4 milliarder kroner, etter at Norwegian måtte ta nedskrivninger på nær 13 milliarder kroner under konkursbehandlingen i Irland og Norge – i forbindelse med saftige gjeldskutt. I første kvartal i fjor ble det minus 3,3 milliarder kroner.

Da forrige kvartalstall ble lagt frem i februar, sa finansdirektør Geir Karlsen at han trodde på «positive effekter» og tilbakeføring av tap gjennom den forestående konursbehandlingen.

– Vi forventer at restruktureringen gir oss noen positive effekter, sa Karlsen.

Ved nyttår var egenkapitalen på minus 6,6 milliarder kroner. Kontantbeholdningen var 2,7 milliarder kroner.

I den ferske rapporten gis ikke opplysninger om egenkapital og kontantbeholdningen per 31. mars 2021. Det står i rapporten at finansielle effekter fra restruktureringen vil komme i andre kvartal 2021.

Slik skal kassen fylles igjen

– Med bakgrunn i de mange internasjonale reiserestriksjonene, er resultatene dette kvartalet som forventet, sier Norwegian-sjef Jacob Schram i en pressemelding.

– I denne perioden har vi allikevel nådd flere milepæler i det viktige arbeidet med å sikre selskapets fremtid og sørge for at Norwegian forblir en konkurrent å regne med i det europeiske markedet. Med et solid finansielt grunnlag, økt vaksinering av befolkningen i Europa og lettelser i reiserestriksjoner, vil vi være klare til å hilse kunder velkommen om bord når de vil ut å fly igjen, sier Schram.

Norwegian-ledelsen jobber på spreng med å forberede innhenting av seks milliarder kroner i frisk kapital, og pengejakten starter om mindre enn to uker. Det blir femte kapitalinnhenting på tre år.

  • Planen er å få godkjent et prospekt av Finanstilsynet og så starte kapitalinnhentingen innen 10. mai.
  • Målet er at pengejakten avsluttes 26. mai.

Deretter skal pengene brukes på en oppstart av virksomheten frem mot sommeren og høsten. I dag er ti fly i drift, og det skal økes til cirka 50 fly i takt med gjenåpningen av grensene.

Brenner opp penger

Gjennom fjoråret ble kassen tappet for hver måned – det meste av tiden med 300-500 millioner kroner i måneden. I fjerde kvartal i fjor brant selskapet cirka 250 millioner kroner i måneden.

Selskapet har varslet at kontantstrømmen også vil være negativ frem til virksomheten gjenåpnes senere i år.

Den nye forretningsplanen handler legger til grunn at etterspørselen skal komme gradvis tilbake gjennom den viktige sommersesongen frem til slutten av august.

Samtidig må Norwegian takle den nye utfordreren Flyr – startet av flyarving Erik G. Braathen – som planlegger å starte billettsalget i slutten av mai og ha første flyvning fra Oslo til Tromsø 30. juni.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.